Aflevering: “Honderd jaar is niets”

Verhaallijn: John Dutton wordt beëdigd als gouverneur van Montana. Terwijl John zich in de macht van zijn nieuwe kantoor nestelt, doet hij een gewaagde zet om de Yellowstone Ranch te beschermen tegen zijn tegenstanders.

Opnieuw bekijken: Na de enorme cliffhanger naar het derde seizoen dat het lot van een groot deel van de Dutton-clan in de lucht liet, het vierde seizoen van Yellowstone eindigde op een hoogtepunt toen Rip en Beth gingen trouwen en John Dutton zich kandidaat stelde voor de gouverneur van Montana. Als het vijfde seizoen begint, begint het Dutton-tijdperk als John de ambtseed aflegt en de erfenis van zijn ranch en zijn familie schijnbaar veilig is gesteld. Maar nu is de vraag of John Dutton zijn termijn van vier jaar ongeschonden zal doorkomen. Met een bloedstollende première van twee uur is Yellowstone terug met meer gekibbel, achterbakse dingen, politieke machinaties en meer. Alles wat je leuk vindt aan de vlaggenschipserie van Taylor Sheridan is terug, ook al is het niet zo flitsend als het debuut van vorig seizoen. Met een première in twee afleveringen, Yellowstone brengt alles wat je leuk vindt aan de serie terug voor meer.

YellowstoneHet vijfde seizoen begint precies als John Dutton (Kevin Costner) ontdekt dat hij de verkiezing voor gouverneur van Montana heeft gewonnen. Vanaf dat moment ontvouwt de première langzaam de karakterplaatsing voor de schaakwedstrijd van dit seizoen. Hoe zal Thomas Rainwater (Gil Birmingham) reageren op de waarschijnlijkheid dat het geplande vliegveld en hotel nu onmogelijkheden zullen zijn met Dutton in the Governor’s Mansion? Hoe zal Caroline Warner (Jacki Weaver), CEO van Market Equities, reageren met de machtigste familie in de staat die nu de toekomst van haar financiële belangen controleert? Het belangrijkste is, hoe zal de dood van Jamie’s vader hem dichter of verder wegtrekken van Beth (Kelly Reilly), zijn vader en de rest van de Dutton-clan?

In plaats van een van die vragen direct te beantwoorden, neemt Taylor Sheridan de tijd en concentreert hij zich op de inauguratie en viering van John die gouverneur wordt en plaagt hij de algemene richting die de rest van het seizoen zal inslaan. Het is een interessante keuze gezien de geschiedenis van Yellowstone om het drama recht voor het publiek te brengen. Deze meer subtiele benadering betekent niet dat de serie iets van zijn scherpte heeft verloren, want er zijn verschillende intense sequenties in deze eerste aflevering van de twee uur durende première, maar ze worden gecompenseerd met flashbacks naar de jeugdige dagen van Rip en Beth als jonge volwassenen als evenals tijd doorgebracht in het Bunkhouse met ieders favoriete wranglers en cowboys. Er wordt ook tijd doorgebracht met Kayce (Luke Grimes) terwijl hij zijn rol als Livestock Commissioner voortzet en wacht op de geboorte van zijn tweede kind met Monica (Kelsey Asbille).

Het meest opvallende dit seizoen van Yellowstone in vergelijking met de vorige vier is het verschil in de plot. Hoewel alleen de première beschikbaar was voor deze recensie, is er zeker veel aan de hand om het vijfde seizoen te beginnen, maar lang niet zo veel urgentie als we eerder hebben gezien. In veel opzichten maakt wat er in deze aflevering gebeurt veel teniet van wat de familie Dutton en hun ranch tot nu toe heeft uitgedaagd, waardoor de wedstrijdklok effectief wordt gereset. Dat is gevaarlijk omdat deze personages nu allemaal enorme doelen op hun rug hebben en alle skeletten in hun kasten of begraven lichamen (en we weten dat er veel van zijn) kunnen terugkomen om hen te achtervolgen en elke controle die ze hebben in gevaar te brengen. Dit is het eerste seizoen waarin John Dutton niet in zijn element lijkt sinds hij in het eerste seizoen met zijn sterfelijkheid geconfronteerd werd. Het is ook de eerste keer sinds het begin van deze serie dat ik niet helemaal weet waar Yellowstone gaat volgende.

Taylor Sheridan blijft elke aflevering van schrijven Yellowstone, iets wat hij buiten het tweede seizoen (niet zo toevallig ook het zwakste seizoen van de hele serie) voor de hele serie heeft gedaan. De regie van de eerste aflevering is voor Stephen Kay, een vaste regisseur van de show sinds 2019. Toekomstige afleveringen dit jaar worden geregisseerd door Christina Voros, ook een veteraan sinds het tweede seizoen. Dat betekent het visuele kaliber van Yellowstone blijft top en blijft verbazingwekkend gebruik maken van de skyline van Montana. De majesteit van Montana blijft een adembenemende herinnering aan wat John Dutton probeert te beschermen en ondersteunt ook zijn standvastige politieke beloften als gouverneur, maar het kan ook een verloren strijd zijn. Taylor Sheridan weet duidelijk waar dit verhaal heen gaat en het is moeilijk om niet het gevoel te hebben dat dit seizoen een keerpunt kan zijn in de saga van de Duttons.

De opening van het vijfde seizoen van Yellowstone is misschien niet zo nagelbijtend of schokkend als de laatste paar premières, maar dat betekent niet dat er geen wendingen op je pad komen. Vergis je niet, Yellowstone blijft veilig voor niemand, zelfs niet voor de hoofdpersonen waar we wekelijks om geven. Ik ben dankbaar dat dit verhaal in een traditioneel wekelijks release-formaat blijft in plaats van een veel meer bingeable seizoensdaling. Door elke aflevering te plagen, worden zelfs de hoofdstukken zonder schokkende onthullingen bestemmingsweergave. Ik zou bijna willen dat Paramount ervoor had gekozen om dit seizoen maar met één aflevering te beginnen, zodat we nog een week kunnen kijken hoe de Duttons hun familie en hun land beschermen. Maar ik ben ook blij om zoveel te krijgen Yellowstone als ik kan. Geen enkele fan zal teleurgesteld zijn door deze première, aangezien het familiedrama van Taylor Sheridan het nog steeds verdient om een ​​van de meest populaire series op televisie te zijn.

Yellowstone‘s twee uur durende première van het vijfde seizoen debuteert op 13 november op Paramount Network.

8