Verhaallijn: De serie is een speurend, bovennatuurlijk doordrenkt mysterie dat Wednesday Addams in kaart brengt jaren als student aan de Nevermore Academy, waar ze probeert haar opkomende paranormale vermogens onder de knie te krijgen, een monsterlijke moordpartij te dwarsbomen die de lokale stad heeft geterroriseerd, en het moordmysterie op te lossen dat haar ouders 25 jaar geleden in de problemen bracht – en dat alles terwijl ze haar nieuwe en zeer verwarde relaties bij Nevermore.

Opnieuw bekijken: In 1991 gaf Tim Burton met tegenzin de regie over De Addams-familie wegens productie op Batman keert terug. Barry Sonnenfeld nam de touwtjes in handen, wat ertoe leidde dat de film een ​​financieel succes werd voor Orion Pictures. Ondanks meerdere matte vervolgfilms met live-actie, werd Burton opnieuw gekoppeld aan een stop-motion geanimeerde reboot uit 2010 voor Universal en Illumination Entertainment. MGM leverde uiteindelijk twee CGI-functies die gemengde tot negatieve recensies kregen. Nu mag Tim Burton eindelijk zijn kenmerkende stijl lenen aan The Addams Family met Woensdag, een duistere serie waarin de oudste Addams-dochter centraal staat. Niet alleen is Woensdag de eerste kleine schermserie geregisseerd door Tim Burton, maar het is ook een van zijn meest ingetogen projecten tot nu toe, met een veel minder grillige benadering dan de speelfilms en in plaats daarvan het geweld opvoeren voor een plezierige maar lichte macabere ravotten.

Woensdag,Netflix,Jenna Ortega,Tim Burton,The Addams Family

Woensdag begint met een scène centraal in de trailer waarin het oudste Addams-kind piranha’s loslaat op het waterpoloteam. Wednesday is van haar school gestuurd en gaat naar Nevermore Academy, het privé-internaat waar haar ouders Morticia (Catherine Zeta-Jones) en Gomez (Luis Guzman) verliefd op werden. Nevermore wordt gerund door directeur Larissa Weems (Gwendoline Christie), een klasgenoot van Morticia, en is de thuisbasis van studenten met allerlei bovennatuurlijke vermogens. Van Wednesday’s huisgenoot Enid (Emma Myers), een weerwolf, tot aartsvijand Bianca Barclay (Joy Sunday), een sirene, elk soort monster of geest loopt door de gangen. Nevermore doet denken aan Hogwarts en is ook de thuisbasis van een mysterieuze reeks moorden en een langlopende vloek die Wednesday verbindt met de oprichter van de school, Joseph Crackstone. Aanvankelijk terughoudend om Nevermore bij te wonen, warmt Wednesday langzaam op voor haar klasgenoten en leraren, waaronder Marilyn Thornhill (Christina Ricci).

Hoewel de Addams-clan een grote rol speelt in de trailer, heeft de familie van woensdag een beperkte hoeveelheid schermtijd. Pugsley en Uncle Fester ( Fred Armisen ) verschijnen elk in één aflevering, samen met de ouders van Lurch en Wednesday, maar de onstoffelijke hand Thing is het hele seizoen een prominent personage. Een groot deel van het seizoen wordt besteed aan het ontwikkelen van verdachten en het ontdekken van aanwijzingen terwijl Wednesday probeert te achterhalen waarom ze zo belangrijk is voor een profetie op school. Het seizoen wordt voornamelijk besteed aan het ontwikkelen van de mythologie van Nevermore en het jagen op woensdag op een gigantisch monster dat een voorbijgaande gelijkenis vertoont met de monsters uit Keversap. wat haar ertoe brengt iedereen te verdenken, van directeur Weems tot studenten Xavier Thorpe (Percy Hynes White), “normie” en liefdesbelang Tyler Galpin (Hunter Doohan), therapeut Dr. Valerie Kinbolt (Riki Lindhome) en meer. De serie introduceert ook een vaardigheid voor woensdag waarmee ze voorspellende visioenen kan krijgen wanneer ze in contact komt met mensen of objecten. Hoewel dit plotapparaat wordt gebruikt om het verhaal vooruit te helpen, dient het wel als een leuke connectie met Morticia en de erfenis van hekserij van de Addams Family.

Deze serie wijkt nogal af van de vorige incarnaties van De Addams-familie door het paranormale en bovennatuurlijke de norm te maken in plaats van uniek te zijn voor de Addams-clan. Terwijl Woensdag behandelt het onderscheid tussen verschoppelingen bij Nevermore als geïsoleerd van de normen van de echte wereld, de serie doet er niet goed aan om woensdag vreemd of vreemd te laten lijken in vergelijking met iedereen om haar heen. Jenna Ortega is veel emotioneler dan Christina Ricci in de speelfilms en maakt van Wednesday een intrigerend personage op zich. Gwendoline Christie valt ook op in weer een andere opvallende rol die veel meer is dan de trailers haar doen voorkomen. Christina Ricci is ook best goed in een substantiële rol die veel meer is dan een cameo. Ik begrijp waarom deze serie woensdag in haar eigen verhaal draait, maar het voelt nog steeds alsof het veel van die Addams-charme mist die we alleen in de paar afleveringen met de rest van de familie zien. Dit is op zijn minst mijn favoriete versie van Thing in een van de vorige Addams series of films.

De serie met acht afleveringen wordt zwaar op de markt gebracht als een Tim Burton-project, ondanks dat de filmmaker geen scripts op zijn naam heeft staan ​​en slechts vier afleveringen regisseert. De overige vier hoofdstukken werden gelijkelijk verdeeld tussen regisseurs Gandja Monteiro en James Marshall. Vier van de afleveringen zijn geschreven door Alfred Gough & Miles Millar (een aflevering waarvan ze de eer delen met Matt Lambert) en de andere helft is verdeeld tussen April Blair en Kayla Alpert. Ik beschouw deze gesplitste taken niet als de belangrijkste factor in de tekortkomingen van woensdag, maar zelfs met een uitstekende score van Danny Elfman voelt deze serie lang niet zo filmisch aan als al het speelfilmwerk van Burton. Het maakt niet uit hoe sterk de acteurs hier zijn, de besten worden verbannen naar ondersteunende rollen en hebben lang niet genoeg schermtijd om het teleurstellend generieke tiener-centrische melodrama goed te maken dat deze afleveringen van een uur vult. Millar en Gough hebben goed werk verricht om de jeugd van Superman tot leven te brengen Smallvillemaar deze serie verspilt een groot potentieel door het te verspillen aan te veel niet-Addams karakters.

De charme van De Addams-familie was altijd dat zij de vreemde eenden waren in een wereld van normale mensen. Woensdag omringt het titelpersonage met bovennatuurlijke wezens die net zo vreemd zijn als zij, waardoor alles saai en minder grillig aanvoelt. Zelfs de kenmerkende stijl van Tim Burton voelt teleurstellend aan in vergelijking met wat ik van hem verwachtte, aangezien deze serie meer gemeen heeft met die van Netflix Huiveringwekkende avonturen van Sabrina en de recente School voor goed en kwaad. Zelfs met Jenna Ortega die op bewonderenswaardige wijze Christina Ricci’s iconische optreden opvolgde, Woensdag slaagt er niet in om zijn potentieel waar te maken, terwijl het er toch in slaagt om een ​​ingewikkeld mysterie te bevatten dat zich ontvouwt gedurende het seizoen van acht afleveringen. Er zit enige charme in deze kijk op de iconische personages die misschien de moeite waard zijn om naar terug te keren voor een tweede seizoen, maar ik weet niet zeker of deze serie griezelig of geschift genoeg is om nog een run te rechtvaardigen.

Woensdag gaat in première 18 november op Netflix.

6