Zoals we weten, werd Emmett Till vermoord drie dagen nadat hij in Money aankwam. Op 24 augustus 1955 had hij contact met de 21-jarige Carolyn Bryant (Haley Bennett), een blanke vrouw die werkte in een winkel die bezocht werd door zwarten. De verhalen varieerden wat betreft de details van die ontmoeting, en “Till” is afkomstig uit verschillende bronnen. We zien Emmett Bryant vergelijken met een filmster voordat hij een foto van een blank meisje flitst die bij zijn portemonnee is geleverd. Dat deel van het verhaal werd betwist door Simeon Wright, die zijn eigen verslag gaf van de gebeurtenissen van die dag in 2015. Wright bevestigde wel dat Emmett wolven fluit bij Bryant, wat de film weergeeft. Ik dacht dat dat een beetje verwarrend was, omdat mij altijd was verteld dat Emmett floot voordat hij sprak om hem te helpen met zijn stotteren, en dat werd door Bryant verkeerd geïnterpreteerd als bedoeld voor haar.

Maakt niet uit. Wat er daarna gebeurt, staat niet ter discussie. Hoewel Chukwu zich aan haar persberichtbelofte houdt om geen geweld tegen haar zwarte personages op het scherm weer te geven, toont ze wel verschillende blanke mannen en een paar zwarte mannen die Emmett met geweld uit het huis van Preacher halen. De angst van Thompson’s optreden hier en de verwarring die Hall vertoont, zullen kijkers lang achtervolgen nadat de film is afgelopen, net als Hall’s off-camera geschreeuw in de korte scène waarin Chukwu zinspeelt op zijn moord.

Vanaf hier richt “Till” zich op Mamie Till-Mobley en haar poging om gerechtigheid te krijgen na de verdwijning van haar zoon. Deadwyler is hier verbazingwekkend goed, meesterlijk navigerend door elke emotie die we zouden denken dat een moeder zou hebben, en dan een paar die we oorspronkelijk misschien niet hadden overwogen. Haar verontwaardiging is voelbaar als de NAACP-advocaten meedogenloos haar relatie met toekomstige echtgenoot Gene Mobley (Sean Patrick Thomas) en haar korte huwelijk met ex-man “Pink” Bradley ondervragen. (Emmetts vader stierf in de Tweede Wereldoorlog.) Later, wanneer het lichaam van haar zoon wordt gevonden, doet Deadwyler haar beste werk in de film.

De manier waarop “Till” Till-Mobley’s scènes met het lichaam van Emmett weergeeft, zal zeker controversieel zijn. Chukwu houdt hem verborgen wanneer zijn moeder voor het eerst de kamer binnenkomt, waardoor ik dacht dat hij niet zou worden afgebeeld. Dan gaat de camera omhoog zodat we de volledige schade kunnen zien. Chukwu neemt haar tijd als we zien hoe Deadwyler verschillende delen van haar zoon aanraakt en niets spaart. Het voelde overweldigend, en ik had twee gedachten over deze reeks. Aan de ene kant voelde het een beetje uitbuitend ondanks zijn onmiskenbare kracht. Aan de andere kant wilde Mamie Till-Mobley dat de wereld zou zien wat die mannen haar jongen hadden aangedaan; zo sterk was haar verlangen dat ze een open kistbegrafenis had en zijn lichaam op de cover van Jet Magazine zette. Sommigen bekritiseerden haar omdat ze dit deed, dus in zekere zin eert “Till” deze beslissing.