Pugh speelt Lib Wright, een Engelse verpleegster in het jaar 1862, een jaar waarin de massale hongersnood van de jaren 1840 littekens heeft achtergelaten in het Ierse landschap waar ze naartoe reist. Ze is daar ontboden door een commissie die op zoek is naar antwoorden over een lokaal meisje dat een wonder lijkt te zijn – een met aantoonbaar gegarandeerde personages gespeeld door Toby Jones, Ciaran Hinds en Brian F. O’Byrne. De negenjarige Anna O’Donnell (de uitmuntende Kila Lord Cassidy) heeft al vier maanden niet gegeten. Ze beweert alleen te leven van manna uit de hemel, en haar overleving heeft geleid tot aanbidders die met deze potentiële heilige willen overleggen. Haar moeder Rosaleen (Cassidy’s echte moeder Elaine) houdt vol dat er hier geen bedrog is, maar het zal de taak van Lib zijn om op Anna te letten om te zien of er op de een of andere manier voedsel in haar slaapkamer wordt geslopen. Een journalist genaamd William (Tom Burke) is er ook naartoe gereisd om Lib’s scepsis aan te wakkeren, en het is geen toeval dat zowel de schrijver als de verpleegster het verdriet van het verlies in hun bagage hebben gestopt.

Lib krijgt constant te horen: “Je bent hier alleen om te kijken.” Zij is de waarnemer, net als wij. Er zijn fascinerende boekensteunen bij dit verhaal die qua vorm aantoonbaar te ver reiken, maar het is interessant om te zien dat een stuk dat in gelijke mate over geloof en scepticisme gaat, zo direct confronterend is met zijn publiek. Natuurlijk begint Lib’s instinct waar de meeste kijkers zouden doen – twijfelachtig of Anna niet eet en zich dan steeds meer zorgen maakt over haar afnemende fysieke toestand. Pugh neemt ons mee op de reis van scepsis naar bezorgdheid en “The Wonder” wordt een studie in empathie en actie. Hoe lang kan van ons worden verwacht dat we gewoon “kijken” wanneer het leven van een kind in gevaar is? Hoe lang kunnen we inactief blijven als geloof destructief genoeg is om gemeenschappen en gezinnen uit elkaar te scheuren?

Een drama dat zo ambitieus is, vraagt ​​om een ​​onverschrokken artiest als Pugh, die precies het slappe koord kent als het gaat om de delicate balans van het verhaal tussen realisme en melodrama. Pugh kan het gas niet te ver in het emotionele duwen of het risico lopen om van “The Wonder” een meer traditioneel melodrama te maken, het soort dingen dat gemakkelijker in een doos te plaatsen en weg te lopen. Dat wil Lelio niet. Hij wil dat kijkers zich net zo onrustig voelen als Lib, die steeds meer losraakt als ze zich realiseert dat ze is gevraagd om te getuigen van een wonder of de dood van een kind. Lib’s onzekerheid wordt versterkt door een uitstekende partituur van Lelio’s vaste componist Matthew Herbert, die het gemoedelijke ritme van periodestukken vermijdt ten gunste van iets meer oncomfortabels. En de fenomenale Ari Wegner (“The Power of the Dog”) maakt de film met een somber, grijs palet waardoor het bijna aanvoelt als een horrorfilm.