Ik moest denken aan een opname die in de jaren tachtig werd gemaakt door de dadaïstische sample-gebaseerde muziekgroep Negativland, waarin ze klaagden: “Is er een ontsnapping aan lawaai?” In onze wereld, zoals in de wereld van deze film, is het antwoord ‘nee’. Of misschien ‘Niet helemaal’. De wereld van Lydia Tár – met ongelooflijke behendigheid en gratie en mysterie door Field in zijn eerste speelfilm in 16 jaar getoverd – is er een waarin de bijna onmogelijke ontsnapping wordt geprobeerd via muziek. Specifiek klassieke muziek, en meer specifiek klassieke muziek die streeft naar verhevenheid.

Lydia Tár, gespeeld met felle en naadloze toewijding door Cate Blanchett, is een van de wonderen van het klassieke rijk. Ze is een virtuoze pianiste, een serieuze etnomusicoloog en een doelgerichte popularisator – ze is blijkbaar lid van de EGOT-club, wat geen gebruikelijke prestatie is voor een klassiek persoon. En als een proteïsche dirigent die bijna klaar is met het opnemen van een cyclus van Mahler-symfonieën, moet Lydia weg van het lawaai om het werk te doen waar ze zich bijna schril voor inzet.

Is applaus geluid? In de openingsscène van de film loopt een nerveuze Lydia het podium van een concertzaal op om een ​​meeslepend eerbetoon te brengen. Ze is er niet om op te treden, maar om geïnterviewd te worden, als onderdeel van een van die cultuurfestivals die grote stedelijke centra zo nu en dan houden. Haar interviewer is New Yorker schrijver Adam Gopnik, die zichzelf speelt in een voorstelling die mogelijk geen zelfbewustzijn heeft – de glans in zijn ogen als hij Lydia interviewt, is er een van een verstokte, serene zelfvoldane betweter. De expositie hier zet de culturele status van Lydia in een soort steen, dus de kijker kijkt uit naar een film die laat zien hoe de worst als het ware wordt gemaakt.

Lydia heeft het druk. Ze heeft een rustige, sombere, efficiënte assistent genaamd Francesca (Noémie Merlant), die Lydia met minder warmte aanspreekt dan de meeste mensen zouden toepassen op Siri of Alexa. Francesca kijkt van een afstand toe hoe Lydia, in een seminar voor gevorderden dirigeren in Juilliard, hartstochtelijk en profaan tekeer gaat tegen aspecten van de identiteitscultuur nadat een van haar studenten met platte banale arrogantie verkondigt dat ze als queer BIPOC niet bij Bach kunnen komen, vanwege van de patriarchale levensstijl van de componist. Terwijl ze zich voorbereidt om New York te verlaten voor haar basis in Berlijn, waar ze de laatste symfonie van haar Mahler-cyclus, de Vijfde, gaat opnemen, luncht ze met een collega-dirigent, Elliot Kaplan (Mark Strong), die met haar roddelt als een leeftijdsgenoot, maar die haar duidelijk benijdt. Ze vertelt hem over haar plannen voor het Berlijnse orkest, waaronder het ‘rouleren’ van een oudere collega wiens oor niet meer is wat het geweest is.