De komedie in “Rosaline” is grotendeels te danken aan de manier waarop het Shakespeare’s dialoog in de moderniteit duwt. De absurditeit van vrouwen met korsetten, die in een tijdperk leven waarin ze bedoeld zijn om gezien en niet gehoord te worden, en het uiten van “blow me” tegen vrijers, is echter geen duurzame vorm van komedie. Het wordt snel oud als het de enige lachwekkende poging is die in het script is gestoken. Er zijn zeker lachwekkende momenten in de film, maar ze worden met één hand geteld.

De anachronistische details van de film bestaan ​​in elk hoekje en gaatje. De dialoog is modern, de partituur en soundtrack bevatten vertolkingen van hedendaagse liedjes, en de accenten van de personages in Verona variëren van het zuiden van de Verenigde Staten tot het Britse. Dit luchthartige gooien van contrasterende anachronismen door elk aspect van de film tenen de lijn van opzettelijke komedie en verwaarloosde detaillering. Het snijdt echter dwars door alle formaliteiten van traditionele Shakespeare die een bepaald publiek misschien niet aanspreekt, dus daar gaat het om.

Maine’s film steekt de draak met zulke romantische stijlfiguren terwijl hij erin speelt; door de liefdesverhalen van Rosaline en Julia (hier gespeeld door Isabela Merced) tegenover elkaar te stellen, kan de film hun naast elkaar geplaatste romantiek ontleden. Rosaline’s liefdesaffaire met Romeo was aarzelend en bedachtzamer, terwijl die van Julia een complete zwaanduik in verliefdheid was. De daad van het romantiseren van liefde tot het punt van echte emotionele blindheid wordt door beide personages onderzocht. “Rosaline” houdt ook rekening met de manier waarop van vrouwen wordt verwacht dat ze hun identiteit opofferen namens de mannen in hun leven, vaders en geliefden in het bijzonder. Er zijn echter tal van oppervlakkige vrouwelijke empowerment-lijnen en girlpower-momenten die aanvoelen als toegeven aan de verwachtingen van een moderne aanpassing van dit verhaal.

“Rosaline” is ook visueel onopvallend, met camerabewegingen en kleurcorrectie die het meest doen denken aan een high-budget verzekeringscommercial. Het acteerwerk schiet even tekort: Dever heeft haar momenten in de derde akte, maar ze brengt het grootste deel van de film door met dezelfde oogrollen en droge bevalling. De bijpersonages bieden niet veel meer, behalve Dario (Sean Teale), de wil-ze-willen-niet-ze Italiaanse vrijgezel, die met meer emotie optreedt dan de regellezingen die om hem heen plaatsvinden. Er is ruimte voor romantische chemie in een film die zo stompzinnig en blasé is als ‘Rosaline’, maar er is geen enkel moment van geloofwaardige verbinding tussen de combinaties in de film.

Het is noodzakelijk om te begrijpen dat “Rosaline” geen klappen probeert uit te wisselen met de details van een Austen-bewerking zoals “Emma.”, die op dezelfde manier komisch is, maar stilistisch verfijnder en attenter. Het doel van “Rosaline” is om een ​​nonchalante, vrolijke komedie te zijn, geïnspireerd op een klassiek verhaal. Maar met zijn geforceerde script en mislukte uitvoeringen schiet “Rosaline” tekort, zelfs in de beoogde genresfeer. Het staat zichzelf toe om plezier te hebben, maar het bereikt niet veel anders.

Op Hulu vandaag.