Wat een titel! Laten we eerlijk zijn, ik moet daar beginnen. Ik was meteen geïnteresseerd zonder iets over de show te weten. Het blijkt dat We Didn’t Come to Hell for the Croissants een verzameling is van zeven verhalen, allemaal vertolkt door Jemma Kahn, van zeven bekende Zuid-Afrikaanse auteurs. Oké, er zijn zes Zuid-Afrikaanse schrijvers en één wat meer lokale, die voor een komisch hoogtepunt zorgt, maar laat die maar liever zelf uitzoeken. Na een inleidende komische burlesque waarin Kahn zich bezighoudt met het publiek en de scène neerzet als een kleine meta,…

Excellent

Prachtig gepresenteerde en vermakelijke reis door de zeven hoofdzonden

Wat een titel! Laten we eerlijk zijn, ik moet daar beginnen. Ik was meteen geïnteresseerd zonder iets over de show te weten. Het blijkt dat We zijn niet naar de hel gekomen voor de croissants is een verzameling van zeven verhalen, allemaal uitgevoerd door jemma kahn, van zeven gerenommeerde Zuid-Afrikaanse auteurs. Oké, er zijn zes Zuid-Afrikaanse schrijvers en één wat meer lokale, die voor een komisch hoogtepunt zorgt, maar laat die maar liever zelf uitzoeken.

Na een inleidende komische burlesque waarin Kahn zich bezighoudt met het publiek en de scène neerzet als een kleine meta, gaan we door een geïllustreerd verhaal. Kahn toont deze illustraties in een houten kist in het midden van het podium terwijl hij, met een fantastische selectie van indrukken, het verhaal vertelt van een losgeslagen luie jongeman tot aan zijn abrupte einde.

Er is een kort intermezzo voor Kahn om uit te leggen Kamishibai aan ons. Dit is haar kijk op een Japanse traditie die zich grofweg vertaalt als ‘papieren spel’. Met behulp van de kleine doos in het midden van het podium worden verhalen verteld terwijl Kahn een reeks van honderden illustraties onthult (KahnCarlos Amato & Rebecca Haysom) om de verhalen te begeleiden.

Onze zeven verhalen voor de avond zijn gebaseerd op de zeven hoofdzonden. Het bereik van de zonden en de verhalen biedt een showcase voor Kahn’s brede talent, een mix van komedie met een onberispelijke timing, fysiek theater, expressieve reacties en wat niet zo licht geweld tegen groenten en fruit. Kahn is magnetisch en we kunnen onze ogen niet van haar afhouden. Wat meer is, is dat ze niet voor elk verhaal op dezelfde presentatie vertrouwt. Hoewel de tools van de Kamishibai misschien hetzelfde zijn, maakt ze niet overal dezelfde indrukken of reacties, maar verandert ze elke keer en maakt het gemakkelijk voor ons om te vergeten dat ze maar één persoon is.

Het zou een uitdaging zijn om een ​​hoogtepunt te kiezen, aangezien alle verhalen grappig en bijtend zijn. Trots, valt het door Kahn zelf geschreven verhaal op omdat het een beetje is uitgekleed. Er wordt minder gesproken, het artwork vertelt meer van het verhaal en dit persoonlijke stuk raakt het publiek hard. Het artwork is overal fantastisch, met het deuntje over een klein poesje dat ons het hilarische beeld geeft van een gouden vis in het poesje! De show is alleen voor volwassenen en als we tegen het einde komen, vraag je je misschien af ​​waarom de burleske aan het begin toch meer komedie dan prikkeling is. Maar vrees niet, want het laatste verhaal leidt naar een pad van losbandigheid met een zeer grafische beschrijving van een trio en het gebruik van eten en drinken om plezier te accentueren!

We zijn niet naar de hel gekomen voor de croissants is absoluut overal – met opzet. Er is een klein beetje zweepslag door de constante stroom, een gevoel van verwondering over wat we zojuist hebben gezien en hoe iemand dit in vredesnaam allemaal heeft bedacht, maar het is enorm grappig en vermakelijk en raar. Zelfs met de grote verscheidenheid aan theater in Londen, Kahn’s versie van Kamishibai brengt iets anders en unieks. Ze presenteert dit al jaren met succes over de hele wereld, maar dit is haar debuut in Londen en het had lang moeten wachten.

Geschreven door: Nicholas Spagnoletti, Justin Oswald, Tertius Kapp, Jemma Kahn, Rosa Lyster & Lebogang Mogashoa
Regie: Lindiwe Matshikiza
Kunstwerk door: Jemma Kahn, Carlos Amato & Rebecca Haysom