Het is geweldig om even weg te zijn van de televisie van een avond en wat tijd door te brengen bij de rivier in Hammersmith’s  Riverside Studios. Zo’n heerlijke plek voor een snelle prosecco voor het theater, dahling! Maar vanavond is een beetje anders. Vanavond is Trainspotting Live, een meeslepende bewerking van het boek van Irvine Welsh, verfilmd tot een beruchte grafische film met onder meer Ewan MacGregor. In plaats van prosecco krijg ik bij aankomst een glowstick-armband en een duidelijk een lijst met waarschuwingen over de komende show: volledige naaktheid, aanstootgevende taal, stroboscoopverlichting, interactief gedrag – het staat allemaal op papier. Maar…

Onmisbaar!

Aanstootgevend, vrolijk, grof, verontrustend, levengevend, levengevend, verkwikkend: Trainspotting Live is een magnifieke, onmisbare hit en herinnert ons eraan dat levenskeuzes soms helemaal geen keuze zijn.

Het is geweldig om ‘s avonds weg te zijn van de televisie en wat tijd door te brengen bij de rivier bij Hammersmith’s Riverside Studios. Zo’n heerlijke plek voor een snelle prosecco voor het theater, dahling! Maar vanavond is een beetje anders. Vanavond is Treinspotting Liveeen meeslepende bewerking van het boek van Irvine Welshverfilmd tot een beruchte grafische film met onder meer Ewan MacGregor in de hoofdrol.

In plaats van prosecco krijg ik bij aankomst een glowstick-armband en een duidelijk omschreven lijst met waarschuwingen over de komende show: volledige naaktheid, aanstootgevende taal, stroboscoopverlichting, interactief gedrag – het staat allemaal op papier. Maar je kunt niet beginnen te anticiperen hoe dat je zal ontploffen als je het theater in gaat!

Als je het auditorium binnenstapt, is er een volle rave aan de gang. Voordat ik mijn kaartje zelfs maar had opgeborgen, was mij in niet mis te verstane bewoordingen verteld: “Doe je verdomde telefoon weg!!!” door Begbie (Olivier Onderverhuur), schreeuwend in mijn gezicht. Dit zet de toon voor de beledigende, gewelddadige, grove, respectloze en ongedwongen uitvoering van je leven. Het is verbazingwekkend en magnifiek! De energie is van de schaal als de cast carrière rond de ruimte, schijnbaar uit elkaar geplaatst. Ze slaan hun armen om het publiek, praten indringend in hun gezicht en gaan erop zitten. We zijn nu in hun wereld: de wereld van de junkie. De muziek is luid en visceraal. Het doet pijn aan je oren, maar het speelt de klap van de drugsgebruiker uit en brengt je uit jezelf naar een vreugdevolle nieuwe ruimte. Je leeft!

Net als het boek, Treinspotting Live episodisch is. Het slaat je herhaaldelijk in het gezicht met schokkende, vaak hilarische, maar altijd extreme glimpen van het leven van jonge heroïnegebruikers in Edinburgh. De meest memorabele hoofdstukken worden hier gespeeld met intensiteit en dierlijke betrokkenheid.

Dit is een onberispelijke, onverschrokken en dynamische cast die het verhaal bij de nek grijpt en elke centimeter van het leven eruit knijpt. Andrew Barrett is fenomenaal als Renton, die zijn sprankelende levendigheid naast een diep tragisch karakter plaatst, worstelend om schoon te worden in een leven dat niets biedt om schoon voor te worden. Van smerig bevuilde loser, tot trouwe vriend tot nietsvermoedende moordenaar, hij portretteert een overtuigend donkere visie op drugsmisbruik, doorspekt met aangrijpende glimpen van wat had kunnen zijn.

Sublet is een brutale, angstaanjagende Begbie. Zelfs als hij niets doet, straalt hij gevaar uit en is hij een opvallende fysieke aanwezigheid. Maar er zijn ook enorm emotionele momenten in de productie. Greg Esplin Tommy zal je hart breken met zijn portret van een sympathieke, kwetsbare jongen die in de steek is gelaten door de onwetendheid van zijn vriend. De richting door Adam Spreadbury Maher met Esplin en Ben Anderson is meeslepend, vestigt doordringend de aandacht op elk schroeiend verhaal en wordt ondersteund door uitstekende verlichtingskeuzes. Vooral de eenvoud van de babyscène zorgt voor een huiveringwekkende helderheid op een echt vreselijk moment, met Allison (Lauren Downie) en zieke jongen (Michael Lockerbie) ondenkbaar verlies en onvermogen uitdrukken in stellaire, polaire uitvoeringen.

Deze show zal niet naar ieders smaak zijn. Het is waarschijnlijk de meest complete, aanstootgevende en uitdagende productie die je ooit zult bijwonen. Maar het is prachtig en het komt op het juiste moment. Zelfs dertig jaar nadat het boek voor het eerst uitkwam, roept het voorstel om ‘het leven te kiezen’ de vraag op, wat voor soort leven hebben de meeste mensen in de huidige samenleving zelfs nog de keuze? Kiezen Treinspotting Live: neem al je vrienden mee naar het feest om alle feesten te beëindigen en dit leven te beleven, want aan het eind van de dag kun je ervan genieten en er toch van weglopen. Maar draag oude kleren!

Geregisseerd door Adam Spreadbury-Maher met Greg Esplin en Ben Anderson
Aangepast door Harry Gibson
Verlichting door Clancy Flynn
Geluid door Tom Lishman
Geproduceerd door Seabright Productions, King’s Head Theatre & In Your Face Theatre

Trainspotting Live speelt tot 6 november in Riverside Studios, Hammersmith. Meer informatie en boekingen vind je hier. De show speelt dan in Southampton MAST (9 – 12 november). Kijk voor deze datum en om te zien of er nieuwe data zijn hier op de website van de show.