Mijn kennis van de Franse Revolutie is minimaal en reikt niet veel verder dan Marie Antoinette en haar proclamaties om “laat ze cake eten”. Dus ging ik naar gravin Jeanne en de kettingzwendel met heel weinig achtergrondkennis, niet wetende dat het stuk gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, totdat ik wat onderzoek deed in de bus naar huis. Maar dit is een van de vele dingen om van theater te houden; je ogen openen voor mensen en geschiedenis waar je anders misschien nooit iets over had geleerd. Gravin Jeanne verwachtte een aristocratisch leven, maar haar stervende koninklijke bloedlijn liet haar aan de rand van…

Geschiedenis en humor botsen met groot effect in deze toegeeflijk dwaze interpretatie van een historische gebeurtenis.

Mijn kennis van de Franse Revolutie is minimaal en reikt niet veel verder dan Marie Antoinette en haar proclamaties om “laat ze cake eten”. Dus ik ging in op Gravin Jeanne en de kettingzwendel met heel weinig achtergrondkennis, niet wetende dat het stuk is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, totdat ik wat onderzoek deed in de bus naar huis. Maar dit is een van de vele dingen om van theater te houden; je ogen openen voor mensen en geschiedenis waar je anders misschien nooit iets over had geleerd.

Gravin Jeanne verwachtte een aristocratisch leven, maar haar stervende koninklijke bloedlijn liet haar aan de rand van de samenleving. Hier bij de Drayton Arms Theatre, vertelt ze het verhaal van haar leven, van nederige opvoeding tot deel uitmaken van de “Affair of the Diamond Necklace” – een van de gebeurtenissen die zou helpen om steun te krijgen voor de Franse Revolutie. Het is een opmerkelijk verhaal en zou kunnen worden gepresenteerd als een serieus stuk historisch drama. Het is gemakkelijk voor te stellen dat een glanzende BBC primetime-slot het verhaal overneemt. Maar Gravin Jeanne en de kettingzwendel hanteert een wat dwazer benadering.

Dit is een heel grappig stuk waarbij je in je wijn moet snuiven: van de hovelingen met hun De enige manier is Essex-stijlcommentaar over andere vrouwen aan het hof, tot de kluchtige ontmoetingen met Marie-Antoinette of de kardinaal. Er zijn een komisch hoog aantal kostuumwisselingen, ingenieus gebruik van minimale set en rekwisieten, plus een heerlijk grappige ernst in de hele productie.

De cast is briljant, een genot om naar te kijken. Isabel Lamers aangezien de gravin een ster is, speelt ze de rol heel rechtlijnig in vergelijking met de komedie van de personages, maar dit werkt wonderwel. Ze is vanaf het begin aardig en het is gemakkelijk om haar gedurende haar hele verhaal te steunen. Elise Williams speelt Marie-Antoinette met heerlijk toegeeflijk over-acteren en humor, de vierde muur doorbrekend met stijl en amusement. Er zijn een paar kleine foutjes en, hoewel klein, Hannah Ross is briljant in het erkennen van hen met komische timing waardoor ze meteen vergeten worden. Ze is hilarisch als kardinaal Rohan. Joshua Jewkes speelt de liefdesbelangen en mede-fraudeur van de gravin en maakt deze fantastisch grappige cast compleet. Je kunt zien dat ze veel plezier hadden, wat altijd een feest is om te zien.

Er is veel detail, en als gevolg daarvan is het een spel van twee uur. Op de minder comfortabele stoelen van het Drayton Arms Theatre voelt dit net iets te lang aan. Het tempo is over het algemeen goed en de humor houdt het boeiend, maar misschien zou meer bewerking van het verhaal ons hebben geholpen onze verdoofde zwervers te vergeten. Het is ook jammer dat er een bijzonder luidruchtige groep mannen in de gang onder het theater was voor een flink deel van de tweede helft, wat moeilijk over het hoofd te zien was, hoewel de cast er briljant in slaagde de afleiding te negeren.

Als je zin hebt om te ontsnappen aan de sombere realiteit van het nieuws, dan is dit een erg grappige avond in het theater. Het is gemakkelijk om eventuele problemen te vergeten en ondergedompeld te worden in de wereld van gravin Jeanne en haar opmerkelijke verhaal. Waren alle geschiedenislessen maar zo leuk geweest!

Geschreven en geregisseerd door: Bern Hogan
Geproduceerd door: Feckett Productions

Countess Jeanne and the Necklace Scam speelt tot 22 oktober in het Drayton Arms Theatre. Meer informatie en boekingen vind je hier.