Onwaarschijnlijke fictie experimenteert met het samenvoegen van meerdere genres, terwijl schrijvers samenwerken. In het eerste bedrijf vindt een ontmoeting van een schrijverskring plaats, in het tweede bedrijf ontstaat een toneelstuk dat de combinatie is van hun werk. De productie begint met Arnold (Sean Mcmullan), de voorzitter en schrijver van instructiehandleidingen, die zijn huis angstvallig voorbereidt op de vergadering. Hij is met name alleen echt betrokken omdat zijn huis de ruimte heeft om te hosten. Dit bepaalt zijn karakter voor de rest van het spel. Zijn gewone, nogal eenvoudige houding helpt de andere, meer excentrieke karakters te temperen. Langzaam worden de anderen op een bepaalde manier geïntroduceerd…

OK

Sci-fi, en thrillers en musicals, oh my!

Onwaarschijnlijke fictie experimenten met het samenvoegen van meerdere genres, terwijl schrijvers samenwerken. In het eerste bedrijf vindt een ontmoeting van een schrijverskring plaats, in het tweede bedrijf ontstaat een toneelstuk dat de combinatie is van hun werk. De productie begint met Arnold, (Sean Mcmullan), de voorzitter en schrijver van handleidingen, die zijn huis angstvallig voorbereidt op de vergadering. Hij is met name alleen echt betrokken omdat zijn huis de ruimte heeft om te hosten. Dit bepaalt zijn karakter voor de rest van het spel. Zijn gewone, nogal eenvoudige houding helpt de andere, meer excentrieke karakters te temperen.

Langzaam worden de anderen geïntroduceerd op een manier die doet denken aan een Agatha Christie, die één voor één binnenkomt, verwaaid door de sneeuwstorm van buiten. Het is een sterke entree van elk, die meteen laat zien wie hun karakters zijn; of het nu de ambitieuze journalist is, de verbitterde gepensioneerde leraar, de timide en onzekere moeder, enzovoort. Het zijn enigszins standaard karakters, maar de manier waarop ze elkaar hebben ontmoet om hun gemeenschappelijke passie – schrijven – te bespreken, stelt hen in staat om goed samen te werken.

Hoewel het een tijdje duurt voordat het stuk op gang komt, is auteur Alan Ayckbourn maakt van deze gelegenheid gebruik om de tweede act op te zetten. Iedereen wordt geïntroduceerd samen met hun schrijfmethoden, die hun karakter aanvullen; of dat nu constant wordt getroffen door inspiratie en in staat is om roman na roman te produceren, of dat het methodisch een heel universum in hun hoofd beheert, maar te bang is om het uit te schrijven, uit angst om te ruïneren wat er is gecreëerd. Dit zorgt voor een aantal interessante discussies over vragen zoals wat het betekent om schrijver te zijn; ze zitten in een schrijverskring, maar telt het ook als iemand nog nooit iets heeft geschreven?

Helaas betekent het onsamenhangende verhaal van het tweede bedrijf dat een kans wordt gemist om echt te laten zien hoe de schrijvers goed kunnen samenwerken. Terwijl ze elk een nieuw personage aannemen, is het stuk dat ontstaat meer een verzameling van drie afzonderlijke werken: een Victoriaans spookverhaal, een thriller uit de jaren 40 en een absurd sci-fi-mysterie dat een kinderroman is geworden.

Ze worden samengebracht terwijl Arnold, die zichzelf blijft en als ‘straight man’ optreedt, een brug slaat tussen het publiek en de show. Dit maakt het echter iets moeilijker om ondergedompeld te raken in het nieuwe spel. Zijn rol voelt ook nogal overbodig aan: hij geeft geen antwoorden op de vragen die het publiek misschien stelt, wijst alleen op het voor de hand liggende, en haalt bij momenten de energie naar beneden. Dit is met name het geval aan het einde van het eerste bedrijf, waar het volgende deel van het verhaal wordt geplaagd vóór de pauze. Het zou perfect zijn om te eindigen met een schreeuw en een bliksemschicht, maar Arnolds gerommel en vragen verpesten de gecreëerde spanning.

Als Arnold gewoon had meegedaan aan de multi-roling en ook een personage was geworden, had Ayckbourn zich kunnen concentreren op het maken van een consistenter stuk, zodat zijn personage niet hoefde te vragen: ‘Wat is er aan de hand?’ De genres van elke schrijver variëren enorm, en het zou moeilijk zijn om al hun favoriete stijlen in één te passen; maar is dat niet zo’n punt?

Het is duidelijk welk personage welk stuk heeft geschreven, of het nu gaat om het romantische element, rijmende coupletten en zelfs een muzikaal intermezzo; zij het enigszins op de neus op punten. Dit maakt echter niet echt uit. Het doel van het stuk is niet om goed te zijn, het is om te experimenteren met het kunnen opnemen van meerdere schrijfstijlen in één samenhangend werk.

Desondanks is het een vermakelijke verhaallijn en een interessant inzicht in de hoofden van de schrijvers. De mogelijkheid om meerdere shows in één te ervaren, draagt ​​bij aan het verrassingselement en het hield me bezig, me afvragend waar het allemaal heen ging.

Geschreven door: Alan Ayckbourn
Regie: Phillip Ley
Decorontwerp door: Phillip Ley