Herinnert u zich in uw schooltijd die ene keer dat u – zeker buiten uw schuld – uw huiswerk niet had gedaan? Je zou daar een beetje verdwaald in de klas zitten, niet helemaal zeker wat er aan de hand is en hopend dat het allemaal op zijn plaats zal vallen en je het inhaalt. Zo voelde ik me tot de conclusie van Mary. Dit historische toneelstuk in de hoofdruimte van Hampstead Theatre voelt alsof het een verplichte leeslijst voor de show zou moeten bevatten. Er is weinig scène-instelling of achtergrond aanwezig. In plaats daarvan het drama…

Een politieke thriller verheven door drie fantastische uitvoeringen.

Herinnert u zich in uw schooltijd die ene keer dat u – zeker buiten uw schuld – uw huiswerk niet had gedaan? Je zou daar een beetje verdwaald in de klas zitten, niet helemaal zeker wat er aan de hand is en hopend dat het allemaal op zijn plaats zal vallen en je het inhaalt. Dit is hoe ik me voelde tot de conclusie van Maria.

Dit historische toneelstuk in Hampstead Theater‘s hoofdruimte voelt alsof het zou moeten komen met een verplichte leeslijst voor de show. Er is weinig scène-instelling of achtergrond aanwezig. In plaats daarvan komt het drama in volle gang. Dus als je, net als ik, absoluut geen idee hebt van de kloof tussen religies in Schotland in de jaren 1500, nou, er is veel dat niet echt duidelijk wordt.

Om dit goed te maken, is de cast meer dan opgevoerd, met echt intense uitvoeringen en zware druk; elk wordt op zijn eigen manier naar beneden gesleept. Melville (Douglas Henshall) doet er alles aan om trouw te blijven aan Mary, zijn koningin en levenslange vriend, maar Thompson (Brian Vernel), een nederige poortwachter die plotseling binnen de gelederen stijgt, test die loyaliteit. Agnes (Rona Munro) is een bediende in het koninklijk huis, aanvankelijk wantrouwend en tegenover Mary vanwege haar katholicisme, maar komt later tot een plotselinge verandering van hart als ze hoort van de verkrachting en mishandeling van de koningin.

Maria is in wezen twee lange, langdradig scènes: de eerste als Melville probeert Thompson te overtuigen om een ​​poort op te heffen en Mary vrij te laten vertrekken. Het is een bokswedstrijd – een eenzijdige bokswedstrijd. Melville argumenteert en argumenteert, elk punt landt langzaam op Thompson en overweldigt hem uiteindelijk totdat hij het ermee eens is. Maanden later is het Thompson die nu iets van Melville nodig heeft – om Mary aan de kaak te stellen, en in plaats van boksen lijkt het meer op een verleiding. Het is vleiend en aantrekkelijk voor Melville; aan zijn eigenwaarde en zijn patriottisme voor Schotland. Het is door het contrast van deze twee zeer verschillende maar succesvolle benaderingen dat Maria maakt zijn facturering als politieke thriller waar.

Mary zelf is een bijna onzichtbare aanwezigheid. Ze verschijnt twee keer voor vluchtige momenten, maar ze is altijd aanwezig als de twee mannen hun eisen op haar stellen en overleggen hoe ze hun agenda kan bevorderen. Maar ze heeft niets te zeggen als deze twee beslissen over haar uitkomst.

Als het stuk eindigt, breekt een koor van vrouwen uit de eerder besproken menigte buiten in, schreeuwend ter ondersteuning van de koningin, en we blijven achter met het slot van het verhaal dat nog niet is verteld. Je hebt misschien een geschiedenisboek nodig om erachter te komen wat er daarna gebeurde. Die uiteindelijk weggaat Maria enigszins onbevredigend, ondanks het scherpe script en drie geweldige uitvoeringen. In het kader van Munro’s volledige De James Plays-cyclus,,Dit is waarschijnlijk een daverend succes, maar het lukt hier niet helemaal alleen te staan. Toch maakt negentig minuten met drie fantastische acteurs het allemaal de moeite waard.

Geschreven door: Rona Munro
Regie: Roxana Silbert
Ontwerp door: Ashley Martin-Davis