Deze ongelooflijk succesvolle promenadeproductie van Dropped Tea Theatre bestaat uit vijf korte scènes, die allemaal plaatsvinden op belangrijke locaties in Brixton. Het is een waar eerbetoon aan deze hoek van Londen en is uniek gemaakt door de steun van lokale kunstenaars en bedrijven. Het grote creatieve team, geleid door Rebekah Murrell, kreeg slechts een week om deze toneelstukken voor te bereiden – met als doel een rauwe en keelachtige reactie, die zeker werd bereikt. De artiesten hebben duidelijk een passie voor hun geboorteplaats en de acteurs weerspiegelen die emoties met succes. Meestal is het een overweldigend gevoel van trots, dat zich controversieel aandient…

Ervaar theater dat zowel jou als de stad omvat.

Deze ongelooflijk succesvolle promenadeproductie van Dropped Tea Theater is samengesteld uit vijf korte scènes, die allemaal plaatsvinden op belangrijke locaties in Brixton. Het is een waar eerbetoon aan deze hoek van Londen en is uniek gemaakt door de steun van lokale kunstenaars en bedrijven.

Het grote creatieve team, onder leiding van Rebekka Murrell, kregen slechts een week de tijd om deze toneelstukken voor te bereiden – met als doel een rauwe en keelreactie, die zeker werd bereikt. De artiesten hebben duidelijk een passie voor hun geboorteplaats en de acteurs weerspiegelen die emoties met succes. Meestal is het een overweldigend gevoel van trots, dat zichzelf controversieel presenteert als zowel bestand tegen verandering als het verwelkomen. Omver gooien benadrukt dat Brixton niet alleen de fysieke plek is, maar ook de verhalen, de herinneringen en de mensen die daar thuishoren.

De voorstelling begint sterk in Lambeth Town Hall; een ouder wordende vrouw verlangt naar haar huis in Jamaica, waar ze al jaren niet meer is teruggekeerd, terwijl haar kleindochter haar eraan herinnert dat haar echte thuis is waar haar familie is – in Brixton. Het concept ‘thuis’ is een terugkerend thema, en deze twee ideeën worden prachtig geïllustreerd, aangezien het publiek Brixton High Street kan aanschouwen door glas-in-loodramen vlak achter de acteurs terwijl de vrouw droomt van de zonnige stranden van Jamaica.

Lopend van locatie naar locatie door de drukke straten, met het vaak genoemde lawaai, levendigheid en levendigheid, is de sfeer perfect voor de scènes die volgen. Het publiek zit midden in de actie en krijgt een multi-zintuiglijke ervaring die alleen maar bijdraagt ​​aan de opwinding en passie van de toneelstukken. In de Round Table Books-boekwinkel in Brixton Village Market zijn, luisteren naar twee personages die debatteren over gentrificatie en verlies van cultuur, terwijl ze het straatvoedsel ruiken (zowel authentiek als van trendy pop-ups) en mensen buiten horen kletsen – dat is wat de show doet opvallen . Geen enkel traditioneel theater zou dat effect kunnen hebben.

Ondanks de meeslepende ervaring, is het moeilijker om volledig emotioneel betrokken te raken bij elk van de verhalen, vanwege het stop-en-startkarakter van de show; iets dat een meer conventioneel theaterstuk mogelijk had kunnen bereiken. Hartverscheurende momenten die dieper hadden kunnen worden onderzocht, worden afgebroken. Aan de andere kant is het de bedoeling om slechts een hapklare portie van de verhalen van een paar mensen te hebben. De beknoptheid laat de emotie en passie intens doorschijnen zonder afgestompt te worden omwille van een langer spel of een verhaallijn.

De gemeenschappelijke thema’s van hoe geanimeerd Brixton is en wat ‘thuis’ betekent, neemt niet weg hoe divers de interpretaties van de opdracht zijn: de vijf gecreëerde stukken lopen sterk uiteen. De schrijvers zijn allemaal in staat om onderscheidende korte toneelstukken te maken en nieuwe ideeën te onderzoeken, terwijl ze elkaar toch mooi aanvullen. Was dit maar meer theater innovatief, meeslepend en ondersteunend voor lokale gemeenschappen.

Geschreven door: Alex Wheatle (Lambeth Town Hall), Sola Olulode (Black Cultural Archives), Thea Gajić (Ritzy Cinema), Jennelle Reece-Gardner (Round Table Books), Michael Balogun (Brixton House)
Geproduceerd door: Dropped Tea Theatre