De Puppet Theatre Barge is een unieke en beslist betoverende plek. Afgemeerd aan het water bij Little Venice, is het een intiem, vriendelijk theater met exotische marionetten die aan de muren hangen. Het is een plaats van schoonheid en mysterie; dus het is geen verrassing dat vanaf het moment dat Pea hier begint, betovering plaatsvindt. Terwijl poppenspelers Eden Harbud en Bori Mezö hun optreden beginnen, worden de theaterlichten zelf opgevangen, gedimd en vervolgens opnieuw rond het podium getoverd. Magie! We zijn dus charmant voorbereid op een creatieve en eigenzinnige versie van het klassieke sprookje van Hans Christian Andersen, De prinses op de erwt, opnieuw bedacht…

Dit totaal epische bedtijdavontuur is een enorm plezierig eigentijds sprookje, briljant uitgevoerd en vol boeiend poppenspel.

Het poppentheaterschip is een unieke en beslist betoverende plek. Afgemeerd aan het water bij Little Venice, is het een intiem, vriendelijk theater met exotische marionetten die aan de muren hangen. Het is een plaats van schoonheid en mysterie; dus het is geen verrassing wanneer, vanaf het moment Erwt begint hier, betovering vindt plaats.

Als poppenspelers Eden Harbud en Bori Mezo beginnen met hun optreden, worden de theaterlichten zelf gevangen, gedimd en opnieuw rond het podium getoverd. Magie! We zijn dus charmant voorbereid op een creatieve en eigenzinnige versie van het klassieke sprookje van Hans Christian Andersen, De prinses en de erwt, opnieuw bedacht om het verhaal briljant up-to-date te brengen.

Tiffany maakt zich zorgen; echt niet happig om haar veiligheidsgordel om te doen en haar nieuwe stiefgezin voor het eerst te ontmoeten. Als sprookjesspecialist weet ze dat stiefmoeders routinematig wreed zijn: Assepoester en Sneeuwwitje zouden haar daarin steunen, toch? In het onbekende huis kan ze niet slapen, en dus begint ze aan een epische zoektocht naar de bodem van het bed om erachter te komen wat haar wakker houdt. Haar opwindende verkenning onthult een nieuw begrip van haar onlangs uitgebreide familie.

Dit is een prachtig geproduceerd stuk werk. Het combineert op een ingewikkelde manier fantasie en realiteit, met behulp van stijlvol en fantasierijk poppenspel, licht en geluid, om een ​​boeiende verhalende omgeving te creëren. We worden meegenomen op een betoverende, avontuurlijke reis die zich scherpzinnig bezighoudt met thema’s als angst en coping-mechanismen, terwijl genderstereotypen en sprookjesfiguren worden doorbroken. Tiffany is een onbetwistbare held!

Realiteit en fictie raken op een vreemde manier losgekoppeld als de personages, in plaats van zelf te spreken, optreden op een audiovertelling op een aparte, prachtig gevormde soundtrack. Dit is boeiend; je naar binnen trekken en je aandacht vasthouden zodat je extra goed luistert. Het is alsof er een alternatieve verhaaldimensie ontstaat tussen verbeelding en werkelijkheid, waarin Tiffany op reis gaat om haar dilemma aan te pakken.

Nieuwe ruimtes en plaatsen worden gecreëerd door een bedrieglijk ingewikkelde set, die moeiteloos transformeert en toch alle rekwisieten en landschappen die nodig zijn voor Tiffany’s avontuur naar de diepten van het bed scheidt. De verlichting overal is ook slim theatraal, spaarzaam maar verrassend gebruikt om het verhaal levendig tot leven te brengen. We zien het op verschillende schalen en maten bekeken, ons onder water brengend of de hoogten van een bergachtige matras weergeven.

Harbud en Mezö zijn onberispelijke en boeiende artiesten. Ze gebruiken wonderlijk geestige dialogen naast zeer expressieve fysieke bewegingen, wat duidelijkheid geeft aan het verhaal. En er is een heerlijke, gevarieerde reeks poppen om van te genieten, elk met een duidelijk en aantrekkelijk karakter. Tiffany zelf is een prachtig, fijn vervaardigd kunstwerk, ontworpen door Blythe Brett, maar ze ontmoet vriendelijke helpers in andere vormen: er is een stuntelige, gemaskerde herder die schaapjes telt, terwijl de hilarische stelende bedwantsen fabelachtig pluizig zijn, tot een enorme omvang opgeblazen door Tiffany’s vertrouwde vergrootglas. Anderen zijn misschien gewoon een uitvoerende vinger, waardoor een publiek de mogelijkheid krijgt om het verhaal zelf thuis na te spelen.

In het klassieke zoekformaat overwint Tiffany vele spannende uitdagingen om haar weg naar de oplossing te vinden, en het is echt heel leuk; enorm leuk voor zowel volwassenen als kinderen. Charmant, slim en met gevoelige moderne relevantie, Erwt is een geweldig verhaal, prachtig gemaakt en goed verteld, dat moedig gaat waar geen pop eerder is geweest: naar het voeteneinde van het bed!

Gemaakt en bedacht door: Eden Harbud en Sam Williams voor Nod at the Fox
Poppen- en decorontwerp: Blythe Brett
Ondersteund door: The Puppet Theatre Barge, Arts Council England, Cambridge Junction & The Curious School of Puppetry