De veelgeprezen schrijver Peter Oswald heeft de naam groot te denken. Hij vervult zeker zijn nalatenschap met Dmitry, een bewerking van het beruchte toneelstuk Demetrius van Friedrich Schiller, dat onvoltooid bleef na de dood van de toneelschrijver in 1805. Dit is de poging van Oswald om het weer tot leven te brengen.   Zijn nieuwste productie speelt in het indrukwekkend ontworpen nieuwe Marylebone Theatre, gelegen in het Rudolf Steiner House. Geïnspireerd door ware gebeurtenissen uit het begin van de 17e eeuw, vertelt het het verhaal van een jonge man genaamd Dmitry, die beweert de jongste zoon te zijn van de wrede Ivan de Verschrikkelijke en dus…

Een zeer bevredigende en relevante bewerking van Schillers onvoltooide spel dat genoeg biedt om je tanden in te zetten.

Veelgeprezen schrijver, Peter Oswald heeft een naam voor groot denken. Hij vervult zeker zijn nalatenschap met Dmitryeen bewerking van de beruchte Friedrich Schiller Speel Demetriusdie na de dood van de toneelschrijver in 1805 onvoltooid bleef. Dit is de poging van Oswald om het weer tot leven te brengen.

Zijn nieuwste productie speelt in het indrukwekkend ontworpen nieuwe Marylebone Theatergelegen aan de Rudolf Steinerhuis. Geïnspireerd door ware gebeurtenissen uit het begin van de 17e eeuw, vertelt het het verhaal van een jonge man genaamd Dmitry, die beweert de jongste zoon te zijn van de wrede Ivan de Verschrikkelijke en dus erfgenaam van de troon. Hij sluit zich aan bij de Polen en Kozakken om zijn koninkrijk te herstellen en zijn rechtmatige kroon terug te krijgen van Rusland. We worden op een achtbaanreis geleid, waarbij we ons afvragen wie Dmitry werkelijk is en wie de Russische macht zal winnen.

Oswalds gekozen vorm, zoals die van Shakespeare en Marlowe, is poëzie en versdrama; en in veel opzichten voor het moderne theater is dit geen goede keuze, omdat het overkomt als een soort ‘zo 1950’-spel. Voor mij was het verkwikkend om op het Londense toneel te zien schrijven dat duidelijk een diepe kennis van klassieke literatuur en dramaturgie combineert. Na een maand in Edinburgh Fringe deze zomer, en een aantal niet-substantiële shows tegengekomen, is een stevige, geestverruimende dialoog om je door te laten meeslepen precies wat de dokter heeft voorgeschreven. Maar net als Marmite is het niet ieders kopje thee.

Tim Soepel, voormalig regisseur van het Londense Young Vic, brengt de emoties effectief naar boven door onthullende scènes waarin we Dmitry’s paranoia zien ontvouwen. De hoofdpersoon wordt briljant geacteerd door Tom Byrneterwijl de hallucinaties van zijn moeder emotioneel tot leven worden gewekt door Poppy Miller. Echter, Daniel York Loho‘s Boris heeft overeenkomsten met Stalin en Poetin, waardoor ik me afvroeg of de afbeelding te voor de hand liggend was en daarom grensde aan slechte smaak.

Natuurlijk was het relevant. We blijven achter met een huiveringwekkende uitspraak: “Rusland zal de wereld veranderen; de wereld zal Rusland niet veranderen”, en thema’s van het conflict tussen Rusland en het Westen. Er zijn herinneringen aan oorlog, ontrouw aan de kerk en aan de rol van religie, verdriet en verlangen: dit alles in de nieuwe context van de tragische gebeurtenissen in Oekraïne dit jaar.

Oswald is een innovatief, gedurfd en poëtisch genie. De show wordt echter in de steek gelaten door onsmakelijke, botsende rockmuziek tussen scènes en overdramatische vecht-, dans- en bewegingssequenties. Slechte kostuumkeuzes komen enigszins plakkerig over. Afgezien daarvan zijn het script en de uitvoering het tegenovergestelde en is het een uitstekend stuk theater dat zou kunnen verwijzen naar een theatrale versie van Game of Thrones.

Zie dit niet als u op zoek bent naar een lichtgewicht avond. Maar als je klaar bent om echt, vlezige en dialoogzware theater te zien, zou je dom zijn om niet toe te voegen Dmitry aan uw lijst.

Geschreven door: Peter Oswald
Naar een toneelstuk van: Friedrich Schiller