Patrick Hamilton, gespeeld door Mark Farrelly, zit midden op het podium in een dwangbuis. Met zijn hoofd naar beneden wacht hij ongemerkt terwijl het publiek arriveert, af en toe een slok van een fles whisky. Rekwisieten zijn beperkt tot de stoel waarop hij zit en een deken die over de rug hangt. Dit is black box studio minimalistisch theater op zijn best. Er begint een soundtrack, met de honingzoete tonen van Ella Fitzgerald die de sfeer van de vroege jaren dertig nabootsen: afgezien van sublieme lichtwisselingen is dit de omvang van de set die Farrelly zeventig minuten ondersteunt. En wat een zeventig minuten. hij…

Niet te missen!

Een buitengewoon stuk schrijven, feilloos uitgevoerd door de schrijver, dit is een betoverende gebeurtenis die de menselijke conditie en zijn kwetsbaarheid onderzoekt.

Patrick Hamilton, gespeeld door Mark Farrelley, zit midden op het podium in een dwangbuis. Met zijn hoofd naar beneden wacht hij ongemerkt terwijl het publiek arriveert, af en toe een slok van een fles whisky. Rekwisieten zijn beperkt tot de stoel waarop hij zit en een deken die over de rug hangt.

Dit is black box studio minimalistisch theater op zijn best. Er begint een soundtrack, met de honingzoete tonen van Ella Fitzgerald die de sfeer van de vroege jaren dertig nabootsen: afgezien van sublieme lichtwisselingen is dit de omvang van de set die Farrelly zeventig minuten ondersteunt. En wat een zeventig minuten.

Hij vertolkt het levensverhaal van Patrick Hamilton, veelgeprezen schrijver en gerespecteerde peer van Graham Greene en JB Priestly. Hamilton schreef zowel romans als toneelstukken, werd door een van zijn uitgevers vergeleken met Dickens en toont in zijn werk een duister en bijtend gevoel voor humor. Hij is ook een alcoholist, en zijn autobiografische monoloog begint vanuit de wachtkamer terwijl hij wacht op zijn derde (en laatste) behandeling van elektroconvulsietherapie (ECT), wat zijn “laatste kans” is om te herstellen van zijn alcoholafhankelijkheid. Spoiler alert: het werkt niet.

Het is het meest behendige script, het weeft autobiografische details en invloeden in het verhaal, en verwerkt ze kwiek in Hamilton’s literaire werken, waarvan de referenties het verhaal doorspekken. Dit alles terwijl hij fragmenten van Hamilton’s politieke en persoonlijke motivaties weggooide die elke liefhebber van de man zou herkennen (en elke niet-liefhebber kan opzoeken…).

Farrelly zelf is meer dan bereikt. Comfortabel met het (teleurstellend kleine) publiek, is hij genuanceerd en weloverwogen. Hij gaat de menigte in en uit, waarbij hij de meesten van ons op een gegeven moment rechtstreeks aanspreekt, terwijl hij naadloos een aantal innerlijke demonen van Hamilton tentoonspreidt. Hij verandert van grappenmaker in schreeuwer, kleine jongen in volwassene, vader in zoon. Perfect gesynchroniseerd met de soundtrack, heeft hij een ernstig en ontsierend auto-ongeluk, beweegt hij tussen liefdesaffaires en voert hij zijn huwelijksinitiatie tot seks uit met zowel humor als eerlijkheid. Hij is subtiel en onbezonnen. En door dit alles te doen geeft hij blijk van de tegenstrijdige polemiek van een alcoholist. In elke incarnatie is hij niets anders dan echt.

Ik kan geen fout vinden in deze uitvoering, en dus door de schrijver en artiest Farrelly. Het is zeldzaam om een ​​productie te vinden die zo doordacht is samengesteld en subtiel is geschreven terwijl ze met zoveel bekwaamheid en onderscheiding wordt uitgevoerd. Het spijt me oprecht dat het publiek vanavond zo mager was, want het verdient veel, veel meer. Dit is een drama dat de begrenzing en kwetsbaarheid van het menselijk leven onderzoekt en ons verlangen om een ​​verschil te maken, ertoe te doen. In de woorden van het stuk: “Waarom gaan zovelen van ons door het leven zonder het gevoel te hebben dat we ooit een andere persoon echt hebben gekend?”

Geschreven in 2014, vroeg Farrelly zijn beste vriend, Tim Welling, om het stuk na het schrijven te recenseren. Tim was zeer complimenteus en beloofde aanwezig te zijn bij zijn eerste openbare optreden, maar kort na dat gesprek maakte hij een einde aan zijn leven. Farrelly draagt ​​nu elk optreden op aan Tim en aan het einde van de show wordt een collecte van het publiek voor MIND gedoneerd. Farrelly heeft tot nu toe meer dan £ 10.000 verzameld.

Dit kan een toneelstuk zijn over een succesvolle schrijver die aan zichzelf twijfelde en demonen had, maar het is ook een toneelstuk over de menselijke conditie en onze behoefte om een ​​blijvend verschil te maken in de wereld. Het verdient een veel groter publiek en zou zich gemakkelijk vertalen naar een groter podium. Ik hoop dat dit gebeurt.

Geschreven door: Mark Farrelly
Regie: Linda Marlowe

The Silence of Snow speelt tot 26 november in Bridge House Theatre. Meer informatie en boekingen vind je hier.