Heb je het meesterwerk Madame Bovary uit 1856 van Gustave Flaubert gelezen? Maak je geen zorgen, ik ook niet. Terwijl de cast de show introduceert en het publiek ondervraagt, hebben de meeste aanwezigen dat ook niet gedaan. Wat volgt is een dwaze farce die ons het verhaal van Flaubert vertelt, bewerkt door John Nicholson. Er is ons verteld dat de toevoeging van twee rattenvangers – het spijt me, “twee ongediertebestrijdingsambtenaren” – een theatraal kader is, toegevoegd om een ​​happy end mogelijk te maken. Dit is om ons, gezien het seizoen, met goede moed te laten vertrekken, en hoewel het boek een beroemde tragedie is, wordt ons verteld…

Een seizoensklucht met vier geweldige uitvoeringen en een beetje ontroering.

Heb je gelezen Gustaaf Flaubert‘s meesterwerk uit 1856 Mevrouw Bovary? Maak je geen zorgen, ik ook niet. Terwijl de cast de show introduceert en het publiek ondervraagt, hebben de meeste aanwezigen dat ook niet gedaan. Wat volgt is een waanzinnige farce die ons het verhaal van Flaubert vertelt, zoals bewerkt door John Nicholson. Er is ons verteld dat de toevoeging van twee rattenvangers – het spijt me, “twee ongediertebestrijdingsambtenaren” – een theatraal kader is, toegevoegd om een ​​happy end mogelijk te maken. Dit is om ons, gezien het seizoen, met goede moed te laten vertrekken, en hoewel het boek beroemd is als een tragedie, wordt ons verteld dat “elke tragedie een zilveren randje kan hebben”.

De enorme tragedie van Madame Bovary! doet er alles aan om ervoor te zorgen dat het de relevantie van het originele verhaal naast nieuwe komedie behoudt. Het levert een einde op dat respect voor het origineel en het karakter van Madame Bovary mooi in balans houdt, maar ook voor dit leuke eindejaarsstuk. Wat betreft het maken van een komedie van het verhaal, nou, dit heeft gemengde resultaten, waarbij het lachniveau door het publiek varieert. Als je van je haangrappen houdt, dan zijn er veel beschikbaar. Zo niet, dan zijn er een paar te veel, maar er wordt nog steeds genoeg gelachen, samen met een beetje ontroering.

Mevrouw Bovary (Jennifer Kirby) wordt meestal rechtdoor gespeeld, minder betrokken bij de dwaze farce en niet zo overdreven als de personages die ze ontmoet. Kirby is fantastisch als de heldin en vooral wanneer ze karakter breekt om op te komen voor Madame Bovary, haar bureau en haar verhaal. Dr Bovary (Sam Alexander) wordt met zo’n onschuld en naïviteit gespeeld dat het bijna ontroerend is, maar dit gaat dan natuurlijk gepaard met de kluchtige komedie. Terwijl hij zijn vrouw vurig aanmoedigt om met een buurman een ritje in het bos te maken, is het moeilijk om niet met hem mee te voelen.

Dennis Herdman speelt verschillende geliefden van Bovary en een van de rattenvangers, en heeft op een gegeven moment een opvallende magische act – had ik al gezegd dat dit een farce is? Evenzo, Alistair Cope speelt een breed scala aan personages en kan het podium verlaten om onmiddellijk weer binnen te gaan, simpelweg door een andere jas over zijn schouders te dragen om een ​​ander personage te worden. Hij laat het allemaal met schijnbaar gemak werken en ik weet zeker dat hij in de loop van het stuk een tiental personages hilarisch moet hebben gespeeld.

De set door Amy Watts is een eenvoudige, bijna tekenfilmachtige kamer, die met gemak evenveel locaties kan bedienen. Het biedt veel komedie, aangezien schoolborden worden gebruikt voor de cast om foto’s van sommige rekwisieten te maken voordat de rekwisieten verschijnen. In tegenstelling tot sommige grappen wordt dit spaarzaam gebruikt, wat in zijn voordeel werkt. Geluid (Mat Eaton) en verlichting (Chris McDonnel) worden ingezet met een onberispelijke timing om in lijn te komen met fysieke komedie. Er is met name goed werk geleverd door alle betrokkenen, onder leiding van Marieke Audsley.

Alle vier de cast zijn fantastisch. Elk van deze uitvoeringen in een andere show zou kunnen worden omschreven als een scène-dief, maar hier vullen ze elkaar gewoon zo goed aan. Er is overal het gevoel dat de cast hier echt klaar voor is. Aan het einde had ik het gevoel dat ik naar een warme groep vrienden had gekeken die samenkwamen om iets te doen waar ze van houden en om een ​​belangrijk verhaal te vertellen. Ik weet dat zelfs toen de acteurs hun karakter braken om met ons te praten, ze nog steeds karakter hadden, maar ze voelden allemaal echt en geïnvesteerd en samen. Dit, in de intieme ruimte van Jermyn Street Theatervoelde heerlijk.

Geschreven door John Nicholson
Naar de roman van Gustave Flaubert
Geregisseerd door Marieke Audsley