Verhaallijn: Techmiljardair en gokker Jake Foley (Crowe) organiseert een high-stakes pokerspel tussen jeugdvrienden en biedt hen de kans om meer geld te winnen dan ze ooit hadden durven dromen. De avond verandert wanneer hij zijn uitgebreide plan onthult om wraak te nemen voor hun verraad en om te spelen, zullen ze het enige moeten opgeven dat ze hun hele leven hebben geprobeerd te bewaren… hun geheimen. Terwijl het spel zich ontvouwt, breken dieven in en moeten ze samenwerken om een ​​nacht van terreur te overleven.

Opnieuw bekijken: Russell Crowe is een filmster. Er bestaat geen twijfel over de capaciteiten van de acteur op het scherm, of het nu gaat om grote drama’s zoals Een mooie geest, actie-epics zoals Gladiator, of historische stukken zoals Assepoester man. De afgelopen jaren heeft Crowe opgetreden in projecten die hem aanspreken, variërend van vlezige films als Losgeslagen of superheldentarief inclusief Man van staal en Thor: Liefde en Donder. In deze fase van zijn carrière is de in Nieuw-Zeeland geboren Oscarwinnaar vrij om elk project te doen dat hij leuk vindt en kan hij zijn talenten ook achter de camera uitoefenen. Voor zijn tweedejaars regie-inspanning grijpt Crowe terug naar het soort uitvoeringen dat hem heeft gecementeerd als een van de beste acteurs die vandaag de dag werken en toont hij ook een solide vaardigheid als filmmaker. Poker Face is lang niet zo goed als ik het wil laten klinken, maar het is nog steeds een interessante aanvulling op Crowe’s filmografie.

Niet echt een pokerfilm en niet echt een thriller, Pokerface houdt het midden tussen een psychologisch drama en een overvalfilm. Met elementen uit allerlei genres, bestrijkt deze film het hele scala van emotioneel melodrama tot bizarre continuïteitsvragen die de vraag oproepen hoe geïnvesteerd iedereen was in het maken van deze film. Om te beginnen bestaat de kerngroep van vrienden, allemaal zogenaamd Australisch, uit Amerikanen die geen accenten hebben van een acteur die zesentwintig jaar jonger is dan de personages met wie hij jeugdvrienden is. Dit lijken misschien kleine haarkloverijen over het grote geheel van dingen, maar ze spelen ook een rol in de onsamenhangende verhaalvertelling die wordt verankerd door Crowe’s melancholische voordracht in vergelijking met het bredere acteerwerk van sommige anderen in de cast, waardoor Pokerface het gevoel alsof verschillende films aan elkaar zijn gemonteerd.

De film begint met een flashback naar een groep tieners die poker spelen voordat ze ruzie krijgen met een plaatselijke pestkop en van een klif in een meertje springen. Het is een gezond en zeer Stand By Me-achtig moment dat al snel wordt onthuld als de hoofdpersonages als kinderen. In het heden legt Jake Foley (Russell Crowe) uit dat hij die dag een band heeft gesmeed met zijn beste vrienden, waaronder Drew (RZA). De vrienden werden zakenpartners toen hun liefde voor poker veranderde in de ontwikkeling van software die door regeringen over de hele wereld werd gebruikt. Nu stinkend rijk, gaat Jake op spirituele retraite waar hij te maken krijgt met verwoestend nieuws over zijn gezondheid. Nadenkend over de dood van zijn eerste vrouw bij een auto-ongeluk, bedenkt Jake een plan waarbij zijn vrienden betrokken zijn die hij bij hem thuis verzamelt voor een kaartspel met hoge inzetten. Aangekomen via een geïmproviseerde autorace, voegen verslaafde Mike (Liam Hemsworth), politicus Paul (Steve Bastoni) en schrijver Alex (Aden Young) zich bij Drew en Jake voor een live-veranderende game/

Gedurende de eerste veertig minuten van de film is het tempo traag terwijl Jake zijn leven tot nu toe in de was zet en zich voorbereidt op een definitief pokerspel. Jake stelt een grote weddenschap voor onder zijn vrienden, zowel om zijn leven met een zuiver geweten te beëindigen als om de leugenaars in zijn binnenste cirkel op te sporen. Jake is geen dwaas en weet dat er mensen dicht bij hem zijn die hem op meer dan één manier bedriegen. Met het voorstel van de waarheid klaar om ieders ware motivaties te onthullen, wordt Jake’s plan onderbroken door een groep dieven onder leiding van Victor (Paul Tassone) die de kunst en bezittingen in Jake’s huis zijn komen stelen. Plus, Jake’s vrouw Nicole (Brooke Satchwell) en tienerdochter Rebecca (Molly Grace) horen van Jake’s diagnose en ze arriveren ook. Onnodig te zeggen dat dingen misgaan en het kaartspel verandert in een overval met gijzelaars, een paniekkamer en allerlei wendingen en onthullingen op elkaar gestapeld.

Met een kloksnelheid van ongeveer negentig minuten, Pokerface het kost bijna de helft van zijn speeltijd om bij het kaartspel te komen en verlaat het vervolgens om zich te concentreren op de overval en de impasse in de laatste akte. Veel van deze film profiteert van het psychologische spel dat wordt gespeeld tussen de jeugdvrienden die de titel van de film moeten herhalen en moeten voorkomen dat ze de kaarten onthullen die ze daadwerkelijk hebben, maar dat wordt vrijwel weggegooid wanneer het verhaal naar een overdreven Die Hard-kloon neigt. Paul Tassone, een solide schurk, levert een prestatie die totaal niet op zijn plaats is in vergelijking met de rest van de film. In feite lijkt het grootste deel van de cast het dramatische pokerelement van het verhaal te verlaten en het nooit meer echt op te pakken. De enige waar consequent in geïnvesteerd lijkt te zijn Pokerface is Crowe. Crowe mist als schrijver (gebaseerd op een verhaal van Stephen M. Coates) een aantal nuances die hij goedmaakt met zijn vertolking. Als regisseur toont Crowe hier enige creativiteit in bepaalde shots en sequenties die afzonderlijk indrukwekkender zijn dan de algehele film.

Pokerface had veel beter kunnen zijn als het zich had afgespeeld als gewoon een overvalfilm of gewoon een psychologisch drama. Door beide genres te betreden, werkt de film van Crowe ook niet helemaal. Er zijn enkele glimpen van wat deze film had kunnen zijn, waaronder een onnodig optreden van Elsa Pataky als de dealer voor het centrale pokerspel. Ik kwam weg van deze korte film die onder de indruk was van Russell Crowe als zowel acteur als regisseur, maar meer gebaseerd op wat hij kan dan op wat hij hier op het scherm zet. Pokerface is een ongelijke film die nooit echt een ritme vindt omdat hij nooit alle kaarten op tafel legt.

6