Overwatch‘s explosieve succes kan niet worden onderschat. Hoewel het hielp bij het binnenhalen van loot boxes, hielpen de levendige kunststijl en persoonlijkheidsgedreven personages in de online arena vele anderen te inspireren, maar weinigen konden zelfs maar in de buurt komen van wat Blizzard Entertainment heeft neergezet. De studio bracht de volgende jaren door met het slijpen van dat ongelooflijke debuut voordat ze overstapten naar Overwatch 2. Hoewel bekend is dat Blizzard nog betere sequels maakt, Overwatch 2 is een verbijsterend misplaatste follow-up die uit het oog verliest wat het origineel zo’n industrie-schuddende titel maakte.

Overwatch‘s bevredigende gevoel voor teamwork is het eerste en grootste slachtoffer in de tweede game. Overwatch 2 heeft het zes-tegen-zes-formaat teruggebracht tot vijf-tegen-vijf door één tank bij beide teams te elimineren. Het lijkt een kleine verandering, maar wel een die drastische negatieve effecten heeft op de hele ervaring die al na een paar rondes duidelijk worden.

GERELATEERD: Overwatch 2 krijgt nieuwe geanimeerde korte, uitgebreide roadmap en bèta-aanmeldingen

Tanks zijn bedoeld om het team te beschermen of schade op te vangen, dus als je er een weghaalt, zijn alle anderen gewoon minder beschermd. Ter compensatie heeft Blizzard alle tanks gebufferd om ze sterkere vaardigheden en meer bruikbaarheid te geven (en is een niveau van machtskruip dat op de lange termijn waarschijnlijk een negatief effect zal hebben). Deze buffs hebben tanks echter nog meer laten lijken op het beschadigen van dealers dan defensieve tanks.

Over het algemeen zijn gevechten veel chaotischer vanwege deze verschuiving. Team wipes gebeuren veel sneller en gevechten hebben aanzienlijk minder push en pull. Slechts één gevallen teamgenoot kan ervoor zorgen dat de andere vier seconden later sterven, waardoor vuurgevechten van hun spanning worden beroofd. Het piekt bijna onmiddellijk en daalt net zo snel.

Overwatch 2 Review: Helden gaan soms dood

Abrupte teamgevechten worden nog erger als je inzoomt. Zelfs met een handvol nuttige nieuwe genezer-specifieke gebruikersinterface-upgrades die betere feedback geven, is het spelen van een ondersteunend personage in deze sfeer een vijandige en onplezierige ervaring, omdat ze meestal een gemakkelijke prooi zijn. Als je één tank minder hebt om je achter te verschuilen, is het veel te gemakkelijk om op je te vallen en meteen te worden verwijderd. En aangezien tanks opnieuw in evenwicht zijn gebracht om aanvallender te zijn, is de vijandelijke tank slechts een extra schadedealer om op te letten. Constant pandemonium betekent dat het vaak overweldigend is om in leven te blijven en genoeg genezing uit te delen om de schade te compenseren die eerder zou zijn geblokkeerd of geabsorbeerd.

Spelers klaagden vaak over schietbarrières in het originele spel, en Blizzard reageerde door ze op de juiste manier af te zwakken. Schilden waren er nog, maar niet zo duurzaam. Maar het volledig elimineren van het schild van één tank, het veranderen van de hele klas in iets meer strijdlustigs, en het volledig wegnemen van één tanksleuf heeft gedurende het hele spel diepgaande negatieve effecten gehad.

Teamgericht spel met een gezonde offensieve en defensieve mix was cruciaal om OverwatchHet unieke tempo van pieken en dalen en het oorlogszuchtig weggaan daarvan heeft geleid tot een slechtere en minder onderscheidende ervaring. Snelle sterfgevallen en minder nadruk op teamwork betekenen dat de game voldoet aan saaiere normen en dat is niet waarom Overwatch blonk uit en trok meer dan 50 miljoen spelers aan. door hamstrings Overwatchverdedigingshelft, heeft Blizzard het vervormd om te passen in een stijl waarvoor het nooit was ontworpen Overwatch 2. Overdreven agressieve tanks en misplaatste helden zoals Zenyatta zijn het bewijs van deze slecht passende schakelaar, die, cynisch genoeg, lijkt te zijn gemaakt om de Overwatch League spannender te maken.

Ongeacht hoeveel of weinig hun vaardigheden of rollen zijn veranderd, de helden zijn allemaal nog steeds vertederend en worden tot leven gebracht door wild charismatische en gestileerde animaties. Nieuwe intro’s op het selectiescherm, specifieke oneliners die in bepaalde zeldzame scenario’s worden geactiveerd, en matchup-specifieke stemlijnen zorgen voor meer persoonlijkheid en bouwen de selectie van iconische en goed ontworpen personages verder uit. Junker Queen, Sojourn en Kiriko, de drie nieuwe helden van de game, passen goed bij elkaar, omdat ze allemaal verschillende attitudes, ontwerpen en vaardigheden hebben die overeenkomen met het eerdere werk van Blizzard.

Sojourn en Junker Queen zijn gratis voor iedereen, maar Kiriko wordt alleen onmiddellijk ontgrendeld voor degenen die de eerste game hadden of de gevechtspas kochten en is een vernietigend teken voor de game. Het bereiken van level 55 in de gevechtspas is de enige manier om haar gratis te ontgrendelen voor nieuwe spelers, wat een absurde sleur is om te koppelen aan een gameplay-relevante functie. En sinds origineel Overwatch eigenaren hebben (momenteel) geen recht op toekomstige helden, de pool van personages zal verschuiven ten opzichte van degenen die het geld niet neerleggen of tientallen uren willen besteden aan het ontgrendelen van de nieuwste toevoeging.

Gratis te spelen games brengen vaak personages in rekening, maar Overwatch heeft ze eerder alleen gratis weggegeven, dus als je het nu verandert, wordt een van de beste eigenschappen van de eerste game omgekeerd. De sensatie om elke paar maanden een nieuwe held te kunnen proberen, is – behoudens een grote verandering – vast te zitten achter een betaling of een aanzienlijk aantal wedstrijden.

Dit gijzelingsscenario is zelfs nog flagranter als we de inkomsten als geheel in aanmerking nemen. Cosmetica is belachelijk duur en kost meestal rond de $ 10 tot $ 20 per stuk. Blizzard heeft zelfs seizoenshuiden uit de eerste game genomen en er obsceen hoge prijzen op geslagen, wat een grove zet is die nog duidelijker laat zien hoe radicaal de hele game is veranderd om gemakkelijker te kunnen worden gemolken.

De meeste spellen zoals deze bieden ook een constante premium valuta om de pijn te verlichten, maar Overwatch 2 is lachwekkend zuinig. Spelers kunnen maximaal 60 premium munten per week verdienen door wekelijkse uitdagingen te voltooien. De gratis en premium gevechtspassen voor het eerste seizoen leveren zelfs helemaal geen munten op. En aangezien de meeste skins tussen de 1.000 en 2.000 munten kosten, wordt het een Sisyphean-poging van een maand om slechts één nieuwe set blindgangers te ontgrendelen. Het binnenhalen van items uit de eerste game en de platformonafhankelijke progressie zijn twee slimme zetten die dit slechts marginaal draaglijker maken; een luxe die niet aan alle spelers zal worden geboden.