Ik dacht hierover na tijdens het kijken naar de uitstekende documentaire van regisseur Margaret Brown, “Descendant”. Mijn overtuigingen werden ondersteund toen ik Browns opmerkingen las over de Clotilda, het slavenschip dat de verhalende focus van haar film is. “Het verhaal van The Clotilda was geen ‘mythe’ of een ‘legende’ zoals het vaak werd genoemd door blanke mensen,” schreef ze, “maar een reeds aanwezige geschiedenis, slechts een die niet werd verteld of aanvaard als de dominante ‘ Amerikaans’ verhaal.” Het schip, gebouwd en gefinancierd door de rijke Mobile, de in Alabama woonachtige Timothy Meacher rond 1856, werd gebruikt om de laatste slaven die in de internationale slavenhandel waren verkregen in 1860 naar Amerika te brengen. met de dood bestraft, verbrandde en zonk Meacher daarna de Clotilda om zijn misdaad te verdoezelen.

De afstammelingen van de 110 slachtoffers van Meachers verraad vestigden zich in Africatown, een stuk land dat nu is opgenomen in Mobile, Alabama. De bewoners daar, vroeger en nu, waren bekend met het first-person verhaal van Cudjoe Lewis, waarvan ooit werd aangenomen dat hij de enige levende overlevende van de Clotilda was. Lewis vertelde zijn verhaal niet alleen aan zijn verwanten, maar ook aan auteur Zora Neale Hurston, die het opschreef voor haar boek uit 1931, Barracoon: Het verhaal van de laatste zwarte lading. We horen Hurston enkele van de liedjes zingen die ze van haar onderzoek heeft geleerd, en de film erkent dat ze misschien de eerste zwarte vrouwelijke filmregisseur is. Geschreven in Lewis’ volkstaal, Barracoon werd afgewezen door uitgevers en zag pas in 2018 het daglicht. Ondertussen kende iedereen die in Africatown woonde de verhalen van zijn voorouders, omdat mondelinge tradities onaangetast blijven door de goedgekeurde verhalen die door de meerderheid worden verspreid. Veel inwoners van Africatown hoopten dat het bewijs van de Clotilda ooit zou worden gevonden.

“Nakomeling” begint met opmerkingen van een lid van de National Association of Black Scuba Divers. Er is een mogelijkheid dat de Clotilda eindelijk is gelokaliseerd. We leren dat het gebruik als slavenschip voortkwam uit een weddenschap die Meacher sloot met een andere rijke blanke man over de vraag of hij erin zou slagen het verbod van 1807 op de internationale slavenhandel te schenden. De kapitein van de Clotilda, William Foster, zeilde naar wat toen Dahomey was, nadat Meacher had gehoord dat het koninkrijk zijn vijanden als slaaf verkocht. Dit plaatst ‘Descendant’ in een intrigerend gesprek met de recente Agojie-krijgersfilm ‘The Woman King’, die zich ook afspeelt in Dahomey en vermeldt, hoewel niet volledig, dit aspect van het bestaan ​​van het koninkrijk. (Volledige openbaarmaking: ik heb enorm genoten van “The Woman King.”)