Verhaallijn: Een criminele bende gijzelt twee vrouwen en hun gasten wanneer ze onderdak zoeken in een afgelegen paradijs, waar geheimen, verraad en verlangens naar de oppervlakte borrelen terwijl iedereen op hun lot wacht.

Opnieuw bekijken: Onderschat nooit een goed uitgevoerde overval. Een meesterlijk geconstrueerd plan, of het nu misgaat of niet, is altijd een lust voor het oog. Net als een Rube-Goldberg-apparaat of zorgvuldig gerangschikte rijen dominostenen, ben ik een sukkel voor een goed overvalverhaal. In de loop der jaren hebben film en televisie geweldige voorbeelden hiervan gegeven, maar velen zijn gefocust op het proberen te verbeteren wat eerder was in plaats van te genieten van het verhaal zelf. Het nieuwste project van Sebastian Gutierrez, de originele Peacock-serie Luipaard huidis een uitstekend voorbeeld van het vlezige plezier dat je uit een overval en de nasleep ervan kunt halen door een groep personages tegenover elkaar te plaatsen met alleen het vooruitzicht om te overleven. Luipaard huid is als een spelletje Clue, maar dan veel sexier.

Pauw, luipaardvel, Carla Gugino

Zich ontvouwend als het door drugs aangedreven liefdeskind van Wes Anderson en Quentin Tarantino, Luipaard huid opent met het adembenemende landschap van een afgelegen strand in Mexico. We weten meteen dat deze serie zich gaat richten op schoonheid, zowel in geografie als in lichamelijkheid. Zonder een beat te missen, worden we zonder veel oriëntatie in het verhaal gestort, een opzettelijke benadering die ons onmiddellijk nieuwsgierig maakt naar wie deze personages zijn, maar ook probeert te achterhalen wat er aan de hand is. We ontmoeten eerst Carla Gugino (Gutierrez’ echte partner en frequente medewerker), de bewoner van het huis dat het middelpunt van dit verhaal zal zijn. Als Alba Fontana brengt Gugino haar kenmerkende zwoele stem naar een personage dat in eerste instantie stoïcijns lijkt totdat we meer over haar beginnen te leren naarmate de serie zich ontvouwt. Alba woont in het huis met Batty Ferreira (Gaite Jansen) en in eerste instantie is de aard van hun relatie net zo mysterieus als wat dan ook.

Het is de mysterieuze aard van dit hele ensemble dat drijft Luipaard huid. Van voormalig dienstmeisje Inocencia (Ana de la Reguera) tot de levendige Maru (Het spook van Bly Manor‘s Amelia Eve) tot de dieven die hun leven op zijn kop zetten, waaronder Sierra Loba (Nora Arnezeder) en Clover Braun (Margot Bingham), is deze serie nooit verlegen om de fysieke schoonheid van deze cast te waarderen. Dat is niet alleen voorbehouden aan de vrouwelijke cast, want documentairemaker Max Hammond (Philp Winchester) en dief Fausto Malone (Gentry White) hebben behoorlijk wat kijkwaardige momenten. Er is ook een geweldige prestatie van Jeffrey Dean Morgan als LaSalle, het brein achter de hele overval. In feite leren we in de eerste scène van Morgan veel over wat Luipaard huid is en is niet.

Gepresenteerd in een hotelkamer in Miami, badend in rood en blauw licht, legt LaSalle koeltjes het plan uit voor de overval die centraal staat in dit verhaal. Maar terwijl hij de spelers en de spelregels met elkaar in verband brengt, wisselt de persoon met wie hij praat tussen meerdere personages. Het is een subtiel gestructureerde reeks die speelt met de conventie van wie weet wat er aan de hand is en of wij als publiek wel echt weten hoeveel de personages begrijpen van hun situatie. Het is een perfect voorbeeld van wat Gutierrez door de hele serie heen levert. Door de tijdlijn heen en weer te verschuiven en ongerijmde momenten door te spitten die meer kunnen betekenen dan je in eerste instantie denkt, voelt Leopard Skin vaak aan als een sexy film noir gepaard met een David Lynch-gevoeligheid. Maar in plaats van Lynch’ lens van lichaamshorror krijgen we in plaats daarvan Gutierrez’ oog voor het vastleggen van verlangen en emotie.

Sebastian Gutierrez is altijd in staat geweest om op vrouwen gerichte verhalen in alle genres te presenteren met casts van sterke, diverse acteurs die zijn films en series doordringen van waardering voor seks en het nooit gebruiken als een element van schaamte of vernedering. van verschrikking (Zij-schepsel) kamperen en komedie (Vrouwen in de problemen en Elektra Luxx) naar de ondergewaardeerde misdaadserie jet, weet Gutierrez de actrices in zijn films in staat te stellen hun aanwezigheid op het scherm te bezitten en subtiel in de psychologie van hun acties te graven, terwijl ze er toch verdomd goed uitzien. Wat maakt Luipaard huid zo interessant om te zien is hoe de structuur van de serie de conventie volledig tart. Het is niet gebruikelijk dat een dramatisch verhaal als dit wordt uitgebracht in hoofdstukken van een half uur, maar het houdt het tempo voortstuwend en het mysterie aanwezig.

Pauw, luipaardvel, Carla Gugino

Luipaard huid is een puzzel vol aanwijzingen die tot ontdekking leiden, terwijl andere afleidingen zijn die de spanning tussen de personages opbouwen. Het is ook een mysterie dat niet per se hoeft te worden opgelost. Ik weet zeker dat sommige kijkers hierdoor in de war zullen raken, maar ik merkte dat het mijn aandacht trok en vasthield gedurende alle acht afleveringen. Of je uiteindelijk in dit verhaal gelooft, is misschien niet belangrijk omdat het visueel geladen, intellectueel lonend en sexy is. Sebastian Gutierrez weet hoe hij een seksscène moet filmen op een manier die zowel erotisch als boeiend is en dat zijn misschien wel twee van de beste woorden om Leopard Skin als een serie te omschrijven.

Luipaard huid is streamt nu op Peacock.

Leopard Skin tv-recensie

GOED