VERHAALLIJN: Vier jaar na de tragedie die plaatsvond in Halloween doodt, is Laurie Strode eindelijk klaar om verder te gaan. Toch is de erfenis van Michael Myers nog niet klaar om haar te laten gaan.

OPNIEUW BEKIJKEN: In 1978 ontdekten bioscoopbezoekers een van de meest iconische figuren in horror, zijn naam was Michael Myers. Halloween, de door John Carpenter geregisseerde klassieker, werd synoniem met de vakantie. Het lanceerde de carrière van de ster van de film, Jamie Lee Curtis. Nu komen we eindelijk aan het einde. David Gordon Green heeft zijn kijk op Haddonfield aangeboden met: Halloween (2018)de verdeeldheid Halloween doodten tenslotte, Halloween eindigt. Het lijkt zeker de laatste film in de franchise te zijn. Maar elke zichzelf respecterende horrorfan weet dat dit betekent dat het kwaad nooit echt sterft voor de onvermijdelijke reboot/remake. Het is echter waarschijnlijk de laatste film voor mevrouw Curtis. En ze geeft ons nog een laatste confrontatie met de man achter het masker.

Het is vier jaar geleden sinds de tragische gebeurtenissen die plaatsvonden in Halloween doodt. Toch heeft het nieuw leven gebracht voor Laurie Strode (Jamie Lee Curtis). De gevreesde Boogeyman is schijnbaar verdwenen na het vorige bloedbad. Hoewel het nog steeds door de stad spookt, heeft Haddonfield een moment van rust gevonden. Dat is totdat er iets gruwelijks gebeurt, iets dat een jonge man met de naam Corey Cunningham (Rohan Campbell) treft. Laurie heeft een controversieel verleden, raakt bevriend met Corey en stelt hem voor aan haar kleindochter, Alyson (Andi Matichak). Maar we weten allemaal dat puur kwaad niet lang sluimert. En de verschrikkingen uit het verleden komen misschien terug om Laurie, Alyson en degenen die eindelijk dachten dat de nachtmerrie voorbij was, te terroriseren.

ik ben een Halloween fan. Mijn favoriet is het originele meesterwerk. Dat gezegd hebbende, ik heb affiniteit met elke film in de serie, hoe de kwaliteit ook is. En nu hebben we Halloween eindigt, en misschien is het beste wat ik erover kan zeggen dat het de eerste keer was dat ik me niet volledig bewust was van waar het verhaal zich tot ver in de looptijd van het verhaal afspeelde. En ja, dit is een compliment. Ends is niet zo eng als sommige van de vorige films in de serie. Een probleem dat fans kan frustreren, is het ontbreken van een centrale schurk voor de helft van de film. Michael, wederom gespeeld door Nick Castle en James Jude Courtney, is dreigend, maar het is niet helemaal wat we gewend zijn te zien in de vorige delen. Als je hier te veel op ingaat, kan dit leiden tot spoilers, en ik raad aan om ze bij elke beurt te vermijden.

Een ander pluspunt is het zien van een kant van Laurie Strode die we sinds de introductie van Carpenter niet meer hebben gezien. Terwijl ze worstelt met het verleden, lijkt ze een beetje geluk en kalmte in haar leven te hebben. Jamie Lee Curtis heeft de kans om meer bereik te tonen dan in de vorige sequels. We zien Laurie als iemand die eindelijk in het reine komt met de nachtmerrie die haar bijna haar hele leven heeft bezeten. Curtis is altijd fantastisch geweest in de rol. Toch was het leuk om te zien hoeveel lagen ze haar probeerden te brengen. De beloofde ultieme confrontatie is een spannend, zij het enigszins ingetogen, einde. Het is ook bevredigend om getuige te zijn van Laurie’s interactie met Will Patton’s officier Hawkins, Kyle Richards’ Lindsey Wallace, en vooral Alyson en Corey.

Zonder al te veel in het personage te duiken, moet ik Rohan Campbell prijzen. De acteur geeft een geweldige prestatie. Campbell brengt een indrukwekkende hoeveelheid kwetsbaarheid en intensiteit naar Corey, en het is een intrigerende toevoeging aan het verhaal. Hetzelfde geldt voor Andi Matichak. Door voor de derde keer Laurie’s kleindochter te spelen, is er een hechte band ontstaan ​​tussen Curtis en Matichak. Het is gemakkelijk om sympathie en begrip voor de personages te vinden. Door Corey in de mix te brengen, heb je nieuwe wegen die nog niet eerder in deze serie zijn verkend. Ben ik vaag? Verdorie, ja, dat ben ik. Het zou veel te gemakkelijk zijn om bepaalde aspecten van deze film weg te geven.

David Gordon Green waagde een kans met deze trilogie. Elk van de drie films verkent een ander niveau in hoe ze Myers terugbrachten en de soorten emotionele bagage die achterblijven met trauma en angst. Als je gefrustreerd bent geraakt door de vorige takes van Green, heb je waarschijnlijk een paar problemen met Ends. De laatste film in zijn trilogie is een veel meer gefundeerde, hoewel soms ongelooflijk bloederige, kijk op de Boogeyman van Haddonfield. Het is ook een behoorlijk ambitieus slasher-vervolg. Eentje met een aantal lijken, maar iets meer wil zijn, en daar was ik dankbaar voor.

Halloween eindigt zal voor velen tot verdeeldheid leiden. En de derde film in Green’s trilogie is twijfelachtig om massale lovende kritieken te krijgen – echt niet schokkend voor een horrorfranchise als deze. Wat het echter wel is, is een unieke en verontrustende manier om een ​​bekend verhaal te verkennen. Net als veel recente, langverwachte sequels, slaagt Ends erin om de originele film op een overwegend boeiende manier te verkennen. Hoewel het misschien niet perfect is, is het een onverwachte take, en een die nog steeds in mijn hoofd klopt. En de muziek van John Carpenter, Cody Carpenter en Daniel Davies brengt ook de energie van het origineel terug. Hoezeer Strode ook een essentieel onderdeel was van de vorige twee films, haar laatste film in de serie biedt haar de kans om iets nieuws naar Laurie te brengen. En voor deze specifieke fan was het een bevredigende afwijking van wat we eerder hebben gezien.

Halloween eindigt arriveert deze vrijdag in de bioscoop en je kunt het ook streamen op Peacock. Fijne Halloween, en vergeet niet om vanavond in de kast te kijken voor de Boogeyman.

Aankomende Halloween-films

7