In plaats van verder te gaan na de chaos van de laatste film die Karen Nelson van Judy Greer doodde – een domme keuze die me nog steeds irriteert – opent “Halloween Ends” in 2019 met een nieuw personage genaamd Corey Cunningham (de ronduit slechte Rohan Campbell, slecht geregisseerd tot een saai optreden). Hij past op een kind in Haddonfield dat een beetje bang is door alle moorden in de stad. Wanneer de jongen besluit een grap met Corey uit te halen, resulteert dit in een ongeluk waarbij de kleine boef doodgaat, waardoor Corey in een paria verandert. Drie jaar later werkt Laurie aan haar memoires – rekening houdend met… veel te veel voice-over over de aard van het kwaad en zo – en het leven met haar kleindochter Allyson (Andi Matichak).

Na te zijn gepest door een reeks stoere kerels uit de fanfare – wat misschien eerst een film is – begint Corey te kraken en ontdekt Michael Myers in een riool, waar de twee in feite BFF’s worden, en ontketent geweld in heel Haddonfield. Het weliswaar ambitieuze idee lijkt te zijn dat het kwaad niet alleen in beruchte monsters als Michael Myers zit, maar kan worden losgelaten in een gemiddelde babysitter wiens leven wordt verwoest door een ongeluk. Corey raakt uiteindelijk geïnfecteerd door het kwaad van de Myers, maar Allyson kan zijn ware verdorvenheid niet zien en wordt meer verliefd op de broeierige maniak omdat, nou ja, het is een film. Om te zeggen dat het liefdesverhaal tussen Corey en Allyson onderschreven en ongelooflijk is, zou een understatement zijn. Het is gewoon slecht uitgevoerd in elk opzicht.

Een schokkende hoeveelheid “Halloween Ends” is slecht uitgevoerd met onhandigere montage, framing en schrijven dan de andere twee films, alsof het team was ingehuurd om deze als een contractuele vereiste te maken en er zo snel mogelijk doorheen probeerde te komen . Wat waarschijnlijker is, is dat Green en zijn team een ​​echt ambitieus filmidee hadden over de aard van het kwaad en hoe gewelddadige eenlingen kunnen worden gecreëerd door angstige samenlevingen … maar ze moesten ook een ‘Halloween’-film maken. Het zijn de twee concepten die tegen elkaar aan duwen en trekken die deze film uit elkaar scheuren. Wat veelbelovend begint, wordt dom, en Green kan niet eens de kunst van een kwaliteitsmoord aan, door enkele slachtoffers hierheen te sturen met een opmerkelijk vergeetbare eentonigheid – alleen een DJ krijgt een dood die het waard is om te onthouden. En we weten dat het allemaal leidt tot Laurie vs. Michael, iets dat in 2018 zo’n belofte had, maar geen kracht meer heeft.

Als dit echt het einde is, is het een jammerklacht, geen knal.

In theaters en op Peacock vandaag.