Verhaallijn: De veelgeprezen Academy Award-winnende filmmaker en maker, uitvoerend producent en co-showrunner Guillermo del Toro heeft een verzameling ongekende en genrebepalende verhalen samengesteld die bedoeld zijn om onze traditionele noties van horror uit te dagen. Van macaber tot magisch, gotisch tot grotesk of klassiek griezelig, deze acht even verfijnde en sinistere verhalen (waaronder twee originele verhalen van del Toro) worden tot leven gebracht door een team van schrijvers en regisseurs die persoonlijk door del Toro zijn gekozen.

Opnieuw bekijken: Guillermo Del Toro staat net zo bekend om zijn briljante uitstapjes in het genre als om de talloze projecten die hij nooit heeft kunnen voltooien. Voor iedere De vorm van water of Crimson Peak, zijn er tientallen andere ideeën die Del Toro heeft bedacht, maar die de productie niet heeft kunnen voltooien of zelfs niet heeft kunnen bereiken. Del Toro is een capabele producer en regisseur, maar hij heeft een uitlaatklep gevonden voor zijn creatieve visies door een team van filmmakers in te schakelen om de verhalen te bewerken die hem al lang intrigeren. Rariteitenkabinet is diep geworteld in de toon, stijl en visie van Guillermo Del Toro’s eigen werken, maar breidt zich uit naar de talenten van andere schrijvers en regisseurs voor wat misschien wel de beste horrorbloemlezing is die ooit op het scherm is vertoond.

Première deze week in de loop van vier dagen, Rariteitenkabinet bestaat uit acht korte films die zowel qua setting als qua soort schrik verschillen. Bij elke inzending bootst Guillermo Del Toro zelf Alfred Hitchcock en Rod Serling na door de zes verhalen te introduceren met een cryptische boodschap en het specifieke object dat het verhaal inspireerde voordat hij de titel van de aflevering en de naam van de verantwoordelijke filmmaker gaf. Het is een prachtig eerbetoon aan de bloemlezingen die Del Toro en het gevolg van de hier betrokken regisseurs hebben geïnspireerd en die ook de verwachting van de kijker hebben gewekt over waar de serie over gaat. Vanaf het begin was ik verslaafd aan de verhalen die erin zaten. De eerste inzending, “Lot 36”, is gebaseerd op een kort verhaal van Del Toro dat hij samen met Regina Corrado heeft aangepast. Het verhaal, met in de hoofdrol Tim Blake Nelson, is een Lovecraftiaanse nachtmerrie die de sociale elementen van het Amerika van begin jaren negentig combineert met een eeuwig kwaad dat door de serie straalt. Dankzij regisseur Guillermo Navarro is dit een griezelige en sfeerbepalende opening voor de bloemlezing.

Lovecraft is een grote thematische invloed op de hele serie met twee afleveringen, “Dreams in the Witch House” van regisseur Catherine Hardwicke en “Pickman’s Model” van regisseur Keith Thomas, die aanpassingen zijn van kleinere verhalen dan Del Toro’s langverwachte In de bergen van waanzin. Als deze serie iets bewijst, dan is het wel dat er op het kleine scherm genoeg ruimte is voor Lovecraftiaanse horror als er een behoorlijk budget wordt voorzien. Deze serie heeft solide productiewaarden en is in staat om verhalen te vertellen, zowel op locaties uit het verleden als op hedendaagse locaties, zonder het gevoel te geven dat het met een tv-budget is gemaakt. Een goed voorbeeld zijn de afleveringen “The Graveyard Rats” die plaatsvindt in de 19e eeuw en “The Autopsy”, die zich in een griezelige en tijdloze landelijke omgeving uit de jaren 70 afspeelt. Beide afleveringen, geregisseerd door VIncenzo Natali en David Prior, zijn gewelddadig, surrealistisch en echt goed.

Er zijn ook afleveringen van Ana Lily Amirpour (“The Outside”) en Panos Cosmatos (“The Viewing”) die wegblazen wat ik van deze serie verwachtte. De cast is absoluut fantastisch met iedereen van F. Murray Abraham, Peter Weller, Crispin Glover, Dan Stevens en Eric Andre die geweldige uitvoeringen leveren die deze show onderscheiden van zwaardere horrorbloemlezingen zoals Tales from the Crypt en zelfs Ryan Murphy’s Amerikaans horror verhaal. Sommige van deze verhalen zijn elegant en donker, terwijl andere een morbide gevoel voor humor hebben. Geen van deze verhalen voelt aan als een televisieserie, maar eerder als korte films van ongeveer een uur. Sommige zijn korter, andere langer, maar ze hebben allemaal het gevoel dat ze zich op een goede plek tussen groot en klein bevinden.

Het hoogtepunt van deze serie is de achtste en laatste aflevering, “The Murmuring”. Gebaseerd op een ander kort verhaal van Guillermo Del Toro, is het geschreven en geregisseerd door Jennifer Kent. In haar eerste echte horrorproductie sinds De Babadook, Kent en Del Toro vormen samen een van de beste horrorverhalen die ik heb gezien. Er is zoveel dat ik graag zou willen zeggen over “The Murmuring”, maar je moet het gewoon kijken en bij voorkeur voor Halloween. Serieus, het zal je op de best mogelijke manier bang maken. En van de openingstitel tot de unieke muziek en titels van elke aflevering, Rariteitenkabinet voelt als een verzameling unieke visionairs in plaats van het werk van één regisseur.

Rariteitenkabinet vertegenwoordigt het all-star team van creatieve talenten verzameld door Guillermo Del Toro om ons verhalen te vertellen die waarschijnlijk nooit op het scherm zouden zijn gekomen zonder streamingdiensten zoals Netflix. Met solide budgetten en creatieve vrijheid is dit een show waarvan ik hoop dat hij nog jaren terugkomt met meer enge verhalen om in het donker te vertellen. Guillermo Del Toro kan niet alles alleen maken en nu bewijst deze serie dat als hij het team onder hem kan krijgen om zijn visies te realiseren, het net zo goed is alsof hij ze zelf regisseerde. Rariteitenkabinet heeft een unieke uitrol met een paar afleveringen die deze week elke avond in première gaan, waardoor iedereen net genoeg tijd heeft om te griezelen in de aanloop naar het Halloween-weekend. En geloof me, je wordt er gek van.

Het rariteitenkabinet van Guillermo Del Toro begint elke dag twee afleveringen in première van 25 t/m 28 oktober op Netflix.

9