Verhaallijn: Nu een detective-in-huur zoals haar beruchte broer, neemt Enola Holmes haar eerste officiële zaak aan om een ​​vermist meisje te vinden, terwijl de vonken van een gevaarlijke samenzwering een mysterie doen ontbranden dat de hulp van vrienden nodig heeft – en Sherlock zelf – om te ontrafelen.

Opnieuw bekijken: Wanneer Enola Holmes debuteerde in 2020, het vertegenwoordigde een van de betere Netflix-speelfilms. Kwaliteitsvolle productiewaarden, een solide scenario en een aantal behoorlijk indrukwekkende actiescènes maakten de film meer dan een tiener-gecentreerd mysterie en meer een waardige showcase voor Millie Bobby Brown in een geheel eigen franchise. Met de aftiteling zo goed als een vervolg garanderend, Enola Holmes 2 arriveert en overtreft de originele film in vrijwel alle opzichten. Met een groter en ingewikkelder plot, grotere inzetten en potentieel voor talloze vervolgen, Enola Holmes 2 is een van de beste originele Netflix-films en een geweldige tijd die een hit op het grote scherm had kunnen zijn.

Enola Holmes 2 werkt goed genoeg als een verhaal dat je de eerste film niet hoeft te hebben gezien om ervan te genieten. Het verhaal haalt veel personages uit het origineel terug en begint met Enola (Millie Bobby Brown) die haar eigen detectivebureau begint om zich te onderscheiden van haar veel bekendere oudere broer, Sherlock (Henry Cavill). Enola distantieert zich van alle romantische verwikkelingen met Lord Tewkesbury (Louis Partridge) en wordt betrokken bij de zaak van een vermist meisje (Hannah Dodd) die in de Lyons Match Factory werkte. Wanneer Enola zelf verdachte wordt van een moord, moet ze al haar vaardigheden, evenals die van Sherlock en haar moeder Eudoria (Helena Bonham-Carter), gebruiken om de zaak op te lossen. Met inspecteur Lestrade (Adeel Akhtar) en hoofdinspecteur Grail (David Thewlis) op haar spoor, staat Enola een geweldig avontuur te wachten.

Terwijl Enola Holmes 2 regisseur Harry Bradbeer en scenarioschrijver Jack Thorne uit het origineel herenigt, voelt deze film in alle opzichten veel sterker aan. Gebaseerd op de bronromans geschreven door Nancy Springer, is deze film een ​​origineel verhaal gebaseerd op de waargebeurde gebeurtenissen van de staking van de matchgirls in 1888 in Engeland. Als een belangrijke gebeurtenis op het gebied van arbeidsrechten, zou je verwachten dat dit zou veranderen in een predikende boodschapfilm, maar Thorne houdt het verhaal ingewikkeld en vol met aanwijzingen en rode haring die het mysterie intrigerend houden, terwijl je je nog steeds voelt als een klassiek Sir Arthur Conan Doyle-verhaal . Het helpt ook dat Sherlock Holmes een veel grotere aanwezigheid in deze film speelt. Henry Cavill is uitstekend als de oudere Holmes en we zien hem veel meer doen met het personage en een relatie met zijn zus bevorderen. Cavill en Brown hebben allebei een duidelijke aanwezigheid op het scherm en spelen heel goed op elkaar af.

De grote cast van personages hier houdt het verhaal meeslepend. Hoewel Mycroft van Sam Claflin niet in deze film voorkomt, slaagt Thorne erin om veel meer elementen uit de originele Sherlock Holmes-canon op te nemen die fans van het personage zullen bekoren en de reikwijdte van deze fictieve wereld zal verbreden. Wat vanaf de eerste film intact blijft, is het brutale gebruik van Enola die de vierde muur doorbreekt en rechtstreeks met het publiek praat. Millie Bobby Brown heeft veel plezier in het spelen van dit personage en ze geeft Enola een persoonlijkheid die haar ongelooflijk sympathiek maakt en iemand om voor te pleiten. Er zijn natuurlijk de nodige oogverblindende momenten als Enola’s romantische ambities in strijd zijn met haar professionele, maar deze doen nooit af aan het verhaal. In werkelijkheid, Enola Holmes 2 voelt nooit als een film voor tieners of jongere kijkers met het onderwerp en de actie op het scherm die niet te ver verwijderd zijn van Guy Ritchie’s testosteron-zware kijk op Holmes.

Inklokken op 130 minuten, Enola Holmes 2 voelt nooit zo lang, maar verpakt op veel verschillende locaties. Ik merkte dat ik probeerde de verschillende plotthreads en verdachten bij te houden, wat af en toe overweldigend wordt. Natuurlijk, bij het omgaan met een verhaal als dit, hoe meer verdachten, hoe beter en het komt nooit over als opgevuld of overvol. De langere schermtijd voor Sherlock betekent niet dat deze film de titel minder waardig is Enola Holmes 2, maar het komt heel dicht in de buurt van het mogelijk starten van gesprekken over een spin-off voor Cavill om zichzelf te headlinen. Als er een derde film wordt gemaakt, en volgens alle verhalen neigt de kredietvolgorde hier in die richting, dan zou het heel voorzichtig moeten zijn om de aandacht op Enola en haar broer in evenwicht te brengen. Anders kan het gevaarlijk dicht bij een looptijd van drie uur komen.

Enola Holmes 2 is een groot mysterie vol actie, humor en een geweldige cast van personages. Met indrukwekkende productiewaarden en een paar geweldige hoofdrolspelers van Millie Bobby Brown en Henry Cavill, pleit dit vervolg voor Enola om door te gaan met het oplossen van mysteries voor zoveel sequels als deze acteurs bereid zijn op de zaak te staan. Met enkele creatieve heruitvindingen van klassieke Sherlock Holmes-personages en een unieke lens op ware historische gebeurtenissen, Enola Holmes 2 is beter dan het origineel en is misschien wel een van de beste Sherlock Holmes-films tot nu toe. Ondanks dat het dit weekend niet op het grote scherm te zien is, Enola Holmes 2 is de beste blockbuster die je zou kunnen kiezen om naar te kijken.

8