Verhaallijn: Timmy Yoon is een analoge dromer die in een 5G-wereld leeft. En nadat hij heeft vernomen dat hij de laatste Blockbuster-video in Amerika bedient, vechten Timmy en zijn stafmedewerkers, waaronder zijn oude liefde Eliza om relevant te blijven. De enige manier om te slagen is om hun gemeenschap eraan te herinneren dat ze iets bieden dat grote bedrijven niet kunnen: menselijke verbinding.

Opnieuw bekijken: Ik kan zonder enige twijfel zeggen dat de beste baan die ik ooit heb gehad (afgezien van mijn werk hier bij JoBlo.com natuurlijk) de jaren waren die ik bij Blockbuster Video doorbracht. Tijdens mijn middelbare school- en universiteitsjaren was ik assistent-manager bij mijn plaatselijke Blockbuster en vond ik het fantastisch om met vrienden te werken, films te huren voordat ze uitkwamen, mijn favorieten aan mensen aan te bevelen en een aantal rare personages te ontmoeten. Het verlies van de videotheek was een klap voor mijn jeugd, zelfs als streaming duizenden opties biedt die ik nooit in de schappen van mijn plaatselijke winkel had. In het decennium sinds Blockbuster het merendeel van zijn locaties heeft geliquideerd, is de legende van de Last Blockbuster in Bend, Oregon een referentie in de popcultuur geworden en heeft het zelfs zijn eigen documentaire verdiend. Nu heeft het bedrijf dat Blockbuster naar een vroeg graf dreef de iconische franchise overgenomen en er een comedyserie van gemaakt van een van de schrijvers van Brooklyn Nine-Nine en De goede plek. De vraag die u zich waarschijnlijk afvraagt, is of Kassucces is enig goed.

Ik wou dat ik beter nieuws had, maar Kassucces is generiek en saai zonder dat er echt gelachen kan worden. Oorspronkelijk opgezet als een project bij NBC, Kassucces heeft de look en feel van vrijwel elke netwerk sitcom van de afgelopen dertig jaar. Ondanks de uitstekende series die de cv’s van het schrijvende personeel doorkruisen, slaagt deze serie er niet in om te profiteren van de vrijheden van een streamingplatform en nooit te profiteren van het merk en de nostalgie van Blockbuster Video. Natuurlijk zijn er in elke aflevering enkele filmgrappen, maar de videotheek dient slechts als achtergrond voor de ensemblecast om betrokken te raken bij clichématige shenanigans en komische plots die variëren van grappen tot verkeerde identiteit en zelfs de vereiste ‘zullen ze/won’ t zij” romantische chemie tussen de hoofdpersonages.

Kassucces opent met de aankondiging dat alle resterende Blockbuster Video-locaties failliet gaan, waardoor Timmy Yoon (Randall Park) de enige eigenaar is van zijn winkel in Michigan. Met vijf medewerkers moet Timmy het hoofd bieden aan alle uitdagingen van het runnen van een verouderd bedrijf in het tijdperk van streaming. Er zijn af en toe grappen over hoe deze versie van Blockbuster Video bestaat om senior klanten die streaming toegang tot films niet op de ouderwetse manier begrijpen, te bieden, maar de grappen maken nooit gebruik van de talloze filmgerelateerde mogelijkheden die inherent zijn aan een videotheek. Zelfs die van Kevin Smith griffiers was in staat om de spot te drijven met het soort klanten dat videotheken bezoekt, maar deze serie had gemakkelijk op elk type bedrijf kunnen worden ingesteld en de plots zouden nog steeds hebben gewerkt.

De cast van Kassucces is zeker niet het probleem. Hoewel Randall Park in wezen hetzelfde personage speelt als hij altijd speelt, is de rest van het ensemble best goed. Melissa Fumero speelt Eliza als een afgestudeerde van Harvard en Timmy’s jeugdliefde op dezelfde manier als zij Brooklyn Nine-Nine karakter Amy Santiago, maar het paar deelt wel wat chemie. Tyler Alvarez speelt Carlos Herrera als een ambitieuze filmmaker die zijn werk zeer serieus neemt, ondanks dat hij verlegen is als het om aandacht gaat. Madeleine Arthur speelt Hannah als een gekke maar lief naïeve werknemer die doet denken aan Lisa Kudrow als Phoebe op Vrienden. Olga Merediz speelt Connie, de gepensioneerde die in de winkel werkt, maar is verreweg het leukste personage in de cast. JB Smoove en Kamaia Fairburn spelen Percy en Kayla Scott. Percy is Timmy’s beste vriend die eigenaar is van de naburige feestwinkel en de stripwinkel waar de Blockbuster zich bevindt. Fairburn is zijn dochter die met tegenzin in de videotheek werkt en doet alsof ze een hekel heeft aan haar baan. Er zijn ook terugkerende personages die in de afleveringen opduiken, maar de meeste verhalen richten zich op de zes winkelmedewerkers.

Door de tien afleveringen van Kassucces, elk verhaal heeft het standaardformaat van de hoofdplot waarin Timmy en een of twee van de andere personages betrokken zijn, samen met twee secundaire percelen die de rest van de cast volgen. Elke aflevering leidt naar de volgende vanuit een algemene verhaalstroom, maar ze kunnen allemaal worden bekeken als op zichzelf staande sitcom-afleveringen. Het probleem is dat alle afleveringen licht zijn op iets echt grappigs en net zo kunstmatig aanvoelen als de buitenscènes die allemaal plaatsvinden op de parkeerplaats van het winkelcentrum zonder enige zichtbare skyline. Het geheel van Kassucces is kunstmatig en voelt aan als een geheel zonder de charme of geestige dialoog die het maakte Brooklyn Nine-Nine en Superwinkel voelen alsof ze geïmproviseerd zijn. Deze serie voelt overweldigend gescript en worstelt om zelfs maar een paar lachjes op te brengen.

Ik wilde van deze show houden en ik vind het niet eens leuk. Kassucces had veel potentie als serie, maar het slaagt er niet in om echt de ware humor te vangen die zelfs de echte laatste tweets van Blockbuster in een enkele zin weten over te brengen. Ondanks de beste inspanningen van de cast, Kassucces snijdt het niet eens af als een sitcom op de werkplek en verspilt de kleine erfenis die Blockbuster Video misschien nog als merk heeft. Ik zou niet verwachten dat deze serie langer zou duren dan dit ene seizoen, maar ik waardeer het dat zoiets bestaat voor degenen onder ons die bij de gelijknamige franchise hebben gewerkt. Ik wou dat deze show net zo leuk was als de tijd dat ik bij Blockbuster werkte.

Kassucces gaat in première op 3 november op Netflix.

4