Een film met meer sterren dan de Melkweg komt in de bioscoop. Amsterdam is een historische mysteriekomedie die zich afspeelt in de jaren dertig van de vorige eeuw en die drie vrienden volgt die getuige zijn van een moord, verdachten worden en een buitensporig complot ontdekken. Maar dit is een film die je niet in de bioscoop ziet vanwege het verhaal. Als je alleen al over het uitgangspunt had gehoord, zou het je waarschijnlijk niet veel kunnen schelen om dit op het grote scherm te zien. Voeg echter een cast met alle sterren toe die is samengesteld door een notoir beledigende regisseur, en je krijgt een stomende hete puinhoop van een film.

Amsterdam pakt de meeste van Hollywood’s grootste acteurs en verzamelt ze allemaal voor een Avengers-niveau ensemble. De hoofdrolspelers worden gespeeld door Christian Bale, Margot Robbie en John David Washington. Deze drie vormen de hoofdpersonen: een dokter, een verpleegster en een advocaat, allemaal verpakt in het verhaal van je leven. Deze film is geïnspireerd op een politieke samenzwering uit de jaren dertig, het Business Plot genaamd, dat op zich al een heel verhaal is en had kunnen bijdragen aan een spannende, absurde film. Maar het resultaat zou beter kunnen zijn, aangezien we een scenario hebben dat de geestigheid ervan overschat zonder een echte bite te hebben.

Hoewel dit een komedie zou moeten zijn, is de dialoog van Russell niet zo pittig of grappig als hij zou willen zijn. De pogingen tot luchtige humor vallen plat en lokken nooit een losbandig gelach uit dat een film als deze zou kunnen hebben. In plaats van, Amsterdam voelt overal saai en eentonig aan. De beste manier om dit voor te stellen, is als een chef-kok enkele van de lekkerste ingrediënten en smaakmakers zou nemen om een ​​maaltijd te bereiden, maar ze zou gebruiken om een ​​smaakloos gerecht van lage kwaliteit te maken dat een andere chef-kok veel beter had kunnen bereiden.

Maar dit is niet zozeer een film waarin je wordt geïnvesteerd in het verhaal en de personages, maar wel een film waarin je mensen herkent uit andere superieure films. Russell sleept de talenten van Anya Taylor-Joy, Michael Shannon, Zoe Saldaña, Rami Malek, Robert De Niro en zelfs Taylor Swift binnen om deze film met talent overeind te houden. Het lijkt er echter op dat hij vertrouwt op uw kennis van hun vaardigheden in plaats van ze daadwerkelijk te gebruiken. De meeste van deze acteurs verschijnen alleen voor verheerlijkte cameo’s, spelen de platste personages die in vergelijkbare patronen spreken en voegen niets anders toe dan hun sterrenkracht aan de film.

Beroemde acteurs verschijnen de een na de ander om een ​​paar regels te zeggen – waarvan de meeste nauwelijks enige emotie hebben – en vertrekken. Ze spelen geen interessante personages en veel van de film voelt generiek aan omdat deze acteurs niets krijgen om mee te werken. In plaats daarvan sleept Russell iedereen mee in een vreemd saai mysterie dat heel weinig doet met zijn opwindende opzet. Een rommelige groep mensen die hun naam proberen te zuiveren is een leuk uitgangspunt, maar de uitvoering is vreugdeloos en vrij van entertainment. Het potentieel voor Amsterdam wordt verspild door hoe elk personage klinkt en zich gedraagt ​​als kopieën van elkaar.

De acteurs hebben geen greintje chemie met elkaar en er zijn geen opvallende optredens in een cast waar iedereen de uitblinker had moeten zijn. Het beste van de film is het onberispelijke productieontwerp en de uitstekende cinematografie van Emmanuel Lubezki. Amsterdam markeert ook de reünie van cameraman Lubezki en acteur Mike Myers voor de eerste keer sinds De kat in de hoed. Heeft dit leuke feit invloed op de kwaliteit van de film? Nee. Is het grappig genoeg om naar voren te brengen? Absoluut. Omdat goed gemaakte opnamen een saaie, generieke film met weinig te bieden niet redden. Door een wonder is het verspillen van je tijd misschien wel de minste van de misdaden van de regisseur tegen de menselijkheid.

SCORE: 4/10

Zoals het beoordelingsbeleid van ComingSoon uitlegt, komt een score van 4 overeen met ‘Slecht’. De minpunten wegen zwaarder dan de positieve aspecten, waardoor het een worsteling is om er doorheen te komen.

Openbaarmaking: de criticus woonde een persvertoning bij voor ComingSoon’s Amsterdam opnieuw bekijken.