Burt Berendsen van Bale is een volksarts met een glazen oog dat er steeds uit valt. Hij is verslaafd aan zijn eigen zelfgemaakte pijnstillers, waardoor hij op de grond zakt – waardoor zijn oog er ook uit valt. Bale doet overal intense shtick; hij is toegewijd aan het bit. Harold Woodman uit Washington diende tijdens WOI bij hem in hetzelfde raciaal gemengde legerbataljon in Frankrijk; hij is nu een advocaat, en de meer nuchtere van de twee. Wanneer hun geliefde generaal verdacht sterft, vraagt ​​zijn dochter (een afleidend stijve Taylor Swift) hen om op onderzoek uit te gaan.

Maar al snel zijn ze op de vlucht en inspireren ze een flashback naar hoe ze elkaar in de eerste plaats hebben ontmoet. Dit is eigenlijk het meest vermakelijke deel van de film. Russell geniet van de weemoedige herinneringen van het duo aan hun naoorlogse jaren in Amsterdam met Robbie’s Valerie Voze, de verpleegster die voor hen zorgde toen ze gewond raakten en al snel hun mede-samenzweerder werd in allerlei dronken escapades. De gevierde cameraman Emmanuel Lubezki, meervoudig Oscarwinnaar voor zijn werk met Alfonso Cuaron (“Gravity”) en Alejandro Gonzalez Inarritu (“Birdman”, “The Revenant”), verzacht de sepiatinten die vaak zo verstikkend aanvoelen in een poging om een ​​gevoel van nostalgie vast te leggen. Er zit echt leven en plezier in deze sequenties in Amsterdam die elders ontbreken. Robbie, voor de verandering een brunette, ziet er onmogelijk lichtgevend uit, maar haar personage is ook een Manic Pixie Dream Girl, een stiekem rijke erfgename die kogelgranaatscherven in kunst verandert. Het is een hardhandige metafoor voor de genezende aanwezigheid die ze biedt in het leven van Burt en Harold.

Dat is wat zo frustrerend is aan “Amsterdam”: het biedt hier of daar een scène of een interactie of een optreden dat legitiem vermakelijk is en misschien in de buurt komt van het doel dat Russell probeert te raken. Verschillende duo’s en subplots onderweg hadden misschien een interessantere film opgeleverd dan degene die we kregen: Malek en Taylor-Joy als Valerie’s snobistische, strevende broer en schoonzus, bijvoorbeeld, zijn een bizarre giller. (En hier is een geweldige plek om te stoppen en het spectaculaire kostuumontwerp, het werk van JR Hawbaker en de legendarische Albert Wolsky te noemen. Het historische detail is gevarieerd en levendig, maar de jurken die Taylor-Joy draagt, allemaal in gewaagde roodtinten, zijn vooral geïnspireerd.) Nivola en Matthias Schoenaerts als niet-passende agenten die elkaar niet kunnen uitstaan, kunnen grappig zijn, en het lijkt alsof ze hun personages echt proberen te doordrenken met eigenschappen en motivaties die verder gaan dan wat er op de pagina staat. Shannon en Mike Myers als een paar spionnen zijn goed voor een goofy lach of twee, meer niet.