“Aftersun” wordt duidelijk verteld vanuit Sophie’s oogpunt, maar een oplettende kijker zal merken dat er scènes zijn waarin Sophie niet aanwezig is. De film is dus vanuit het oogpunt van de volwassen Sophie, een volwassene – zelf een nieuwe ouder – die terugkijkt op deze vakantie, nieuwsgierig naar wat haar vader moet hebben meegemaakt. Ze kent haar eigen herinneringen aan de vakantie. Maar wat was er met hem aan de hand?

Wells doorspekt de vakantie met surrealistische droomachtige ‘rave’-scènes, waar een volwassen Sophie (Celia Rowlson-Hall, wiens regiedebuut ‘Ma’ uit 2016 ik zo bewonderde en recenseerde voor deze site) op een drukke dansvloer staat en een glimp opvangt van haar vader kronkelde op de muziek in de afwisselende bliksemflitsen van de stroboscooplampen. Ze wil bij hem komen, hem aanraken, hem vasthouden. Sophie is nu volwassen. Ze begrijpt hem nu zoveel beter. Hoe zou het zijn als ze met hem kon praten? Ze zouden elkaar nog zoveel te zeggen hebben. In zekere zin is ‘Aftersun’ een daad van fantasierijke empathie. Sophie kan nu kijken naar de dingen die kind Sophie niet kon zien.

Dit ooit verwijderde standpunt, deze enigszins afstandelijke houding, geeft de film zijn melancholische melodie van een bijna elegische zoetheid. Op dit moment is alles zonneschijn en lachen, Calum en Sophie die een ijsje eten, modderbaden nemen, zwemmen, waar het niet uitmaakt dat het resort goedkoop is en er wordt gebouwd. Waar het om gaat is het samen zijn. Mescal (zo prachtig in “Normal People”) geeft zo’n tactiele aardse uitvoering, gegrond in de details. Er zijn vluchtige glimpen van zorgen en zelfhaat, zijn angst om niet goed genoeg te zijn, geen goede verzorger te zijn of haar tekort te doen … alle dingen die hij voelt dat hij moet verbergen – en voor het grootste deel – verbergt.

Frankie Corio is een nieuwkomer. Ze is alert, gevoelig en een volkomen natuurlijke aanwezigheid. De dynamiek tussen Corio en Mescal is ronduit verbazingwekkend – ze voelen zich zo op hun gemak bij elkaar! Ze zijn speels en attent, ze genieten van elkaar, maar kunnen elkaar ook pijn doen. Deze dynamiek is natuurlijk een eerbetoon aan zowel Mescal als Corio, maar ook een eerbetoon aan Wells’ gave in zowel de casting als het werken met acteurs.

Cinematograaf Gregory Oke gebruikt een zacht, rijk palet, zomers en verzadigd, en houdt het frame vaak uit het midden, waardoor het gezichtspunt wordt gedestabiliseerd. Calum wordt vaak door een deuropening gezien, of als een reflectie – in een spiegel of een televisiescherm – verduisterd, half daar, half niet daar, vergelijkbaar met de glimpen van volwassen Sophie van hem op de rave: de flitser is zo gewelddadig, het is onmogelijk om hem volledig te zien, om hem waar te nemen als daar en in het vlees. Geluidsontwerper Mehmet Aksoy doet ook prima werk, vooral in een scène waarin Calum midden in de nacht naar het strand strompelt om te zwemmen. Calum wordt opgeslokt door de duisternis en het zachte kabbelen van de golven stijgt langzaam naar het geluid van donderende branding.