Asobo Studio stond vooral bekend om het maken van gelicentieerde games tot 2019 Een plaagverhaal: onschuld. Dit originele verhaalgerichte avontuur was verre van een… Muur-E-branded collect-a-thon platformer en iets dat meer doet denken aan Sony’s first-party output, zij het met een aanzienlijk kleiner budget. Het had wat ruwe plekken, maar het was een onverwacht hartverwarmend verhaal dat uitblonk door zijn sterke centrale relatie. Een plaagverhaal: Requiemhet vervolg, heeft niet datzelfde verrassingselement en evenmin gladstrijkt het de knikken van het origineel, maar het vertelt nog steeds een uniek, zij het ongelijk, verhaal met veel bizarre en prachtige landschappen.

A Plague Tale: Requiem Review: een ambitieus verhaal geplaagd door inconsistentie

Requiem kan zo’n weelderig landschap hebben omdat het een van de weinige games is die zichzelf heeft bevrijd van de ketenen van hardware van de laatste generatie. Het is echt een prachtig spel, ver overtreffend Onschuld‘s bescheiden visuals in elk opzicht. De verlichting is opvallend terwijl het door de weelderige, levendige bossen en donkerste catacomben stuitert, en wordt ook verder versterkt door de pure trouw van de rots- en houtstructuren die de natuurlijke en door de mens gemaakte structuren vormen. De grote door ratten gemaakte structuren zijn nog oogverblindend omdat ze dezelfde artistieke vaardigheden gebruiken, maar zonder gebonden te zijn aan realisme, wat leidt tot een aantal gruwelijke en prachtige spelonkachtige gebieden bedekt met goo en menselijke overblijfselen. Asobo pronkt met zijn technische snufjes door spelers voortdurend adembenemende vergezichten te geven die laten zien dat de kwaliteit niet is verminderd door de kwantiteit.

De visuals helpen ook bij de decorstukken die, niet verwonderlijk, gevuld zijn met tonnen en tonnen ratten. Ongedierte stroomt met honderdduizenden binnen en creëert een verbluffend spektakel elke keer dat ze rondspatten en het milieu vernietigen als een gewelddadige, door ziekte geteisterde zee. Hun overweldigende aantal creëert chaos die kleinere hordes gewoon niet konden doen en passend escaleren zoals het verhaal erom vraagt. Het is net zo eindeloos geweldig om te zien als walgelijk, vooral op de PlayStation 5, waar het gekletter van hun voeten door de DualSense dendert.

GERELATEERD: Sla een plaagverhaal niet over: Innocence Again

Maar hoewel het een indrukwekkend gezicht is om te zien, heeft het een prijs en is het slechts een van de vele gebieden waar de game met zichzelf vecht. Requiem loopt niet altijd goed en kan meestal moeite hebben om de actie bij te houden. De rat-zware scènes kunnen de framesnelheid verlagen, maar het is niet altijd zo voorspelbaar. Soms vertraagt ​​het spel een beetje als er schijnbaar niets aan de hand is. Andere keren zal het worstelen tijdens tussenfilmpjes. Er is niet veel consistentie in de technische inconsistenties en hoewel het perfect speelbaar is, roept het de vraag op of Asobo dit spel al zo ver had moeten pushen.

Asobo heeft ook de gameplay verbeterd, maar de mechanica is niet zo ver gesprongen als de technische specificaties. Onschuld‘s gevechten en stealth waren ongelooflijk beperkt en vaak frustrerend. Requiem doet het beter in deze gebieden, aangezien Amicia, de hoofdpersoon, een kruisboog en verbruiksmessen heeft die haar formidabeler maken. Ze kan zich ook onder bepaalde structuren verbergen om vechten (voor het grootste deel) helemaal te vermijden. Er is hier op zijn minst een manier om je tegen vijanden te verdedigen, wat een stap hoger is.

Zelfs met deze extra tools zijn ontmoetingen nog steeds onhandig. De meeste vijanden zijn trage, stuntelige idioten die onrealistisch naar Amicia marcheren nadat ze haar hebben gezien en haar automatisch zullen slaan (en ongemakkelijk wachten tot ze opstaat in een rare ingeblikte scène) als ze te dichtbij komen. Dit kan echter een zegen zijn, aangezien Amicia zelf nogal traag is, dus snellere goons zouden alleen maar razend maken. Ze zijn ook dom, vaak gewoon op één plek staan ​​- een echte zonde in een stealth-spel – of de jacht opgeven na slechts enkele momenten van contactverlies. Gecombineerd met een beperkt kaartontwerp en uitgangen die kunstmatig worden vergrendeld tijdens een waarschuwing, Requiem uiteindelijk een vervolg is dat niet zo’n grote mechanische verbetering is als het zou moeten zijn.

Sommige van deze problemen worden alleen maar erger met de ratten. Het kan bevredigend zijn om onwetende bewakers naar hun dood te lokken, maar het is regelmatig vervelend om met de harige beestjes om te gaan. Rond het licht stuiteren om ze te ontwijken was iets dat in de laatste game dun was, vooral omdat falen zo snel en bestraffend was. Asobo heeft meer manieren toegevoegd om vuren te verplaatsen en is er gelukkig niet voor elk niveau van afhankelijk, maar het is zelden moeilijk om erachter te komen en het kan gewoon een beetje vervelend worden om het zo vaak te doen.

Requiem neemt wat grotere schommelingen met zijn verhaal. De relatie tussen Amicia en Hugo vormt nog steeds het kloppende hart van het spel en is waar het vertellen van verhalen het meest effectief is. Het is een donkerder verhaal dat Amicia tot het uiterste drijft en haar toewijding aan haar broer maakt haar een eigenzinnige en bewonderenswaardige hoofdrolspeler. Hugo is ook een lief klein kind en is niet vervelend, wat betekent dat spelers niet wordt verteld om om hen te geven, maar dat doen ze gewoon. Bij een minder spel zou Amicia constant zeggen dat ze van haar broer houdt, maar Requiem, net als zijn voorganger, laat het in plaats daarvan zien. Broer/zusrelaties worden nauwelijks goed geportretteerd in het medium en Een Pestverhaal valt nog steeds op ondanks het gebrek aan concurrentie.

Echter, net als de rest van het spel, komen de positieve punten met een bijna gelijke reeks negatieven. Requiem is een veel langer spel en die lengte gaat gepaard met tempoproblemen. Deze langgerekte benadering betekent dat het te veel van zijn draden uitrekt, terwijl het er nog meer introduceert en andere afsnijdt. Terwijl het spel bezig is te porren hoe Amicia zich onderwerpt aan haar innerlijke demonen, brengt het ook de zelfdestructieve grenzen naar voren van voor iemand zorgen, zelfbeheersing, leren van mislukkingen uit het verleden, verlossing, sekten, de geschiedenis van de Macula, en politiek met de vijandige graaf, om er maar een paar te noemen. En ondanks al deze onderwerpen, heeft het op de een of andere manier nog steeds te veel opvuldialogen tijdens het spelen, wat weer een overdracht is van Onschuld.

GERELATEERD: Een plaagverhaal wordt aangepast in een televisieserie

Het is veel om te verteren en de game besteedt niet altijd de tijd om ze allemaal volledig te verkennen. Veel hiervan roepen interessante vragen op, bieden een waardig achtergrondverhaal of bevatten een aantal wereldschokkende onthullingen die goed aansluiten bij de centrale conflicten en deze glimpen zijn verleidelijk. Echter, gezien hoe grillig velen van hen worden opgevoed en vastgebonden (of gedumpt), leidt dit tot een verhaal dat enkele raadselachtige logische sprongen maakt en niet zo samenhangend is als het zou moeten zijn. Een strakkere ervaring met meer verfijnde thema’s en minder afleiding zou waarschijnlijk beter passen.

Asobo heeft een behoorlijke sprong gemaakt vanaf de begindagen met het maken van de Ratatouille koppelspel aan dit door ratten geteisterde vervolg. Wat begon als een bescheiden nieuwe serie, is uitgegroeid tot iets veel ambitieuzer. Maar hoewel die ambitie bewonderenswaardig en soms buitengewoon is, is het ook de oorzaak van veel van zijn problemen, omdat het geen focus heeft en het lijkt alsof Asobo zich dun verspreidt door zoveel groter te worden. Een plaagverhaal: Requiem is een verbetering op veel gebieden, maar die verbeteringen komen vaak met een ongelukkig voorbehoud. Die waarschuwingen zijn niet zo dodelijk als een beet van een van? Requiem‘s-plaag geteisterde ratten, maar ze zijn nog steeds schadelijk.

SCORE: 7/10

Zoals het beoordelingsbeleid van ComingSoon uitlegt, komt een score van 7 overeen met ‘Goed’. Een geslaagd stukje entertainment dat de moeite van het bekijken waard is, maar dat misschien niet iedereen aanspreekt.

Openbaarmaking: de uitgever heeft een PlayStation 5-exemplaar geleverd voor onze Een plaagverhaal: Requiem opnieuw bekijken. Beoordeeld op versie 1.002.000.